Fra 2018 sender kommunen digitale brev

Svar ut - Klikk for stort bilde Fra nyttår blir all post fra kommunen sendt digitalt. Det betyr at vi ikke lengre sender fysisk post og fjerner frankeringsmaskinene. Mange innbyggere vil fortsatt velge å få posten i postkassen, og det er helt OK. Da vil posten bli printet, pakket i konvolutter og sendt med vanlig post fra et trykkeri i Bergen.

Utgående post fra kommunen blir fra nyttår ekspedert gjennom et program som heter «SvarUt». Dette er et program som er koblet til kommunens fagsystemer. «SvarUt» er et effektivt verktøy for å sende utgående post, digitalt eller som brevpost, til innbyggere og organisasjoner.

Når de kommunale saksbehandlerne heretter skal sende utgående post, blir den på vanlig måte adressert til mottakeren. I tillegg påføres fødsels- eller organisasjonsnummeret til mottakeren, dersom dette er kjent. Deretter ekspederes det til «SvarUt» i stedet for til vanlig utskrift. Så tar SvarUt over jobben.

Når fødsels- eller organisasjonsnummer er oppgitt blir meldingen sendt direkte til mottakers innboks i Altinn og vedkommende kan da åpne brevet. Ved å åpne brevet via denne lenken samtykker mottaker samtidig til å ha mottatt brevet elektronisk.

Kommunen har knyttet seg til Sikker Digital Post (SDP) fra Difi. Dette betyr at innbyggere som har valgt Digipost eller e-Boks som postkasse, mottar posten her - istedet for i Altinn.

Dersom fødsel- eller organisasjonsnummer ikke er påført forsendelsen, blir den umiddelbart sendt til utskrift og postlegging. Det samme skjer dersom en mottaker som har fått dette i innboksen i Altinn ikke har åpnet meldingen innen 40 timer.

Dersom innbygger har reservert seg mot digital post, vil de motta brevet i postkassen på vanlig måte.

Mer informasjon finner du her