Åpen WiFi

I Kristiansund kan du benytte trådløst nett gratis i og ved alle kommunens bygninger.

Som en del av den digitale satsingen til Kristiansund kommune har det blitt gjort en stor jobb i å bygge opp nettverks-infrastrukturen. En robust infrastruktur og pålitelig tilgang til internett er helt nødvendig for alle deler av Påkobla Kristiansund. Samtidig som vi styrker og utvider nettverkstilgangen, åpner vi opp trådløse nett i og ved alle offentlige bygg.

Kristiansund kommune mottok "Best Practice Certificate" for vår "Zero Trust Architecture" under kåringen av European Public Sector Award i Maastricht i november 2019. Her kan lese mer om det prosjektet. Vårt åpne WiFi-nettverk er helt i tråd med Zero Trust Architecture filosofien.

Se etter det åpne WiFi-nettet med navnet "Kristiansund" neste gang du er nær ett av kommunens kontorer, institusjoner eller andre bygg. Her kan du få gjort det du trenger fra mobil, nettbrett eller laptop.

Nettverket er helt åpent, og ikke kryptert. Selv om de fleste tjenester på internett er beskyttet mot avlytting, må man selv vurdere hvordan man sikrer seg selv og sin bruk av nettet.

De lilla områdene i kartet under viser hvor trådløsnettet "Kristiansund" er tilgjengelig.