Manuell dataoverføring - Helseplattformen

For å kunne ta i bruk den nye journalløsningen i november, er det nødvendig å overføre data fra nåværende systemer, over til Helseplattformen.

skjerm damer innendørs - Klikk for stort bildeManuell dataoverføring er en viktig oppgave i forbindelse med at Helseplattformen skal tas i bruk i november 2023. Ingunn Strand

Det meste av informasjonen som ligger i dagens journalsystem overføres via datafiler, og kvaliteten på overførte data sjekkes grundig. Men ikke alle typer data lar seg overføre med datafiler, og disse må legges inn manuelt, forteller lokal innføringsleder Janne Marthe Viddal.

Viktig arbeid

I løpet av høsten vil ansatte være samlet til workshops, der de vil jobbe med den manuelle konverteringen av data. Ansatte fra ulike tjenester vil legge inn journal-opplysninger for egne pasienter og brukere i Helseplattformen. Det er et omfattende og viktig arbeid, og ansatte får god veiledning fra ansatte i Helseplattformen og kommuner som allerede er i drift. Å legge inn data på denne måten innebærer også en solid kvalitetssikring av hvordan det nye journalsystemet er konfigurert til å passe til den enkelte kommunes organisasjonsstruktur og tjenestetilbud.

Rydding av journaldata

Samtidig som vi jobber med å overføre journalinformasjon fra gammelt til nytt system, vil det også være et parallelt arbeid med å rydde i gammel informasjon. Dette er en viktig jobb, som sørger for at kvaliteten på opplysningene er så korrekt som mulig i Helseplattformen.
- Manuell dataoverføring er helt avgjørende for at ansatte skal finne de pasientene de skal gi tjeneste til, sier Viddal.

Manuell dataoverføring er nødvendig

– Dette er en stor jobb for alle ansatte som skal bytte journalsystem. Mengden data varierer, men den største datamengden vil ligge hos de som jobber med saksbehandling og i hjemmetjenesten. Jeg vil si at det er en fryd å jobbe med ansatte som er så positiv og som gjør en kjempeinnsats i en travel hverdag. De står på og løser oppgaver både for egen enhet og bidrar for andre, forteller Janne Marthe Viddal.

Manuell dataoverføring gir god trening i systemet

Etter at de fleste workshoppene er gjennomført, sier regional innføringsleder Janne Marthe Viddal at hun har inntrykk av at workshopene har fungert bra: - I starten er det alltid noen som strever med innlogging, men når dette ble rettet opp i og arbeidet kom i gang, så opplever vi at ansatte jobber konsentrert og godt, de støtter og hjelper hverandre, og får svar på det de lurer på fra de som går rundt og veileder.

Alle ansatte skal få god opplæring i det nye systemet, både innledende e-læring, klasseromsundervisning og egentrening. Når du deltar på workshop i manuell migrering, betyr det at du jobber i systemet med ekte data. Det vil for mange være den første erfaringen med Helseplattformen, og dermed en god trening i bruk av systemet.

kabler data skjerm papir dame - Klikk for stort bildeTina Smalø jobber med å flytte helsedata inn i Helseplattformen Ingunn Strand