Enklere kontakt med chat

Kristiansund kommune lanserte chat på hjemmesiden 1. februar. Siden da har trafikken økt jevnt og trutt. Nå 
er det i snitt åtte samtaler per dag via denne funksjonen.

Mariann Melvold Gjertsen fra FAU på Dale barneskole og Mariann Schulz Wiig  ved servicetorget. - Klikk for stort bildeMariann Melvold Gjertsen fra FAU på Dale barneskole og Mariann Schulz Wiig ved servicetorget. Tore Lyngvær

 

- Det virker som om folk setter pris på at vi er såpass tilgjengelige, sier leder for servicetorget Annette Gundersen. Vi har ambisjoner om å gi gode svar på kort tid og så langt har tilbakemeldingene vært gode.

En av de som har benyttet seg av den nye chat-funksjonen, er Mariann Melvold Gjertsen. Hun sitter som representant i FAU på Dale barneskole. På et av møtene i FAU ble det diskutert brøyting av gangveiene til skolen og tjenesten fiksgatami.no. Dette er tema som opptar FAU over hele landet.

- Jeg brukte enkelt og greit chat-funksjonen på hjemmesiden til kommunen, og kort tid etter var kommunens mannskaper på plass og brøytet både gangstier og veien opp til skolen, forteller Mariann.  Dette var en utrolig effektiv måte å kommunisere med kommunen på og vi fikk uventet rask respons.
Annette Gundersen påpeker at det er ikke alltid responsen kan bli like rask som på Dale, men at henvendelsen fra Mariann passet med mannskap i området.

Enkelt å få kontakt


Den nye funksjonen med chat gir en lav terskel for å kunne få raske svar. Medarbeiderne på servicetorget er fokusert på å gi svar uten at innbyggeren må sluses videre inn i det kommunale apparatet.
- Vi ønsker å gi presis informasjon med en gang, sier Annette Gundersen. Vi mistet dessverre noen innbyggere på chaten helt i starten, men nå ber vi dem om å legge inn epost, slik at vi kan ta kontakt om vi blir brutt eller om vi ikke kan svare på stående fot. Målet er hele tiden å yte god publikumsservice.

Ønsker å gi service

 

Gjengen på servicetorget opplever også at de ansatte ute i de ulike enhetene til kommunen også ønsker å gi best mulig service til byens befolkning. De får god respons når de kommer med henvendelser fra publikum.
- Vi opplever at de som er ute og gjør en innsats er veldig lydhøre når det kommer henvendelser fra oss, sier Mariann Schultz Wiig på servicetorget. Tross alt er vi her for å yte service til innbyggerne.