Hverdagslæring
|
Den enkelte arbeidsplass er den viktigste og mest effektive læringsarenaen. Alle arbeidsplasser må skape et miljø der det å dele kunnskap og erfaringer blir en daglig del av arbeidet.
|
Kollegaveiledning/ skulder ved skulder
|
Opplæring av ny eller repetisjon av gammel kunnskap der interne eller eksterne fagpersoner er veiledere. Veiledningen kan bli gitt både individuelt og i grupper. En god veileder har evne til å være støttende, formidle relevant kunnskap, praktiske ferdigheter og engasjement.
|
Mentor
|
Erfaren kollega som benytter sine erfaringer og sin kunnskap til å veilede andre. Gjennom diskusjon og veiledning skal mentor bidra til at en kollega får en personlig og faglig utvikling. En mentor skal veilede, gi råd, motivere, stille spørsmål, lytte, utfordre og gi støtte.
|
Bruk av tilsatte som kunnskapsdeler/ foreleser
|
Alle ansatte har et ansvar i å videreformidle kunnskap. Ansatte kan benyttes som interne foredragsholdere til interne kurs. Hele organisasjonen skal ha ei positiv holdning til å frigjøre tid slik at dette er mulig.
|
Internundervisning
|
Internundervisning på den enkelte enhet eller på den enkelte arbeidsplass er en opplæringsmetode som er effektiv ved oppdatering av hele arbeidsgruppa på et spesielt tema eller metode. Slik opplæring skjer i arbeidstida.
|
Refleksjonsgruppe (erfaringsutveksling)
|
Reflektere over egen praksis der målet er å se muligheter for endring og utvikling gjennom å ha et kritisk blikk på egen praksis.
|
Internkontroll og kvalitetssystem
|
Ved avviksmelding/-håndtering ligger det muligheter for læring.
|
Hospitering
|
Hospitering er en lærings-/utviklingsmetode som gir mulighet for å hente kunnskap i andre enheter enn sin egen. Ved hospitering utfører ansatte ordinært arbeid ved en annen arbeidsplass enn sin egen i en tidsavgrenset periode. Hospitering gir også muligheter for tverrfaglig samarbeid.
|
Nettbasert læring
|
Nettbasert læring omfatter både e-læring og læring ved hjelp av videokonferanse. Her integreres ulike teknologityper for å legge til rette for opplæring. Fag- og brukertilpasset teknologi kombineres med undervisning på enheten og /eller fjernundervisning.
|
Inntak av elever, lærlinger og studenter
|
Ved å ta imot elever, lærlinger og studenter holder kommunen seg faglig oppdatert. Dette er en del av kommunen sin strategi for å være en lærende organisasjon, og også med tanke på rekruttering.
|