Råd og veiledning

NAV-kontoret kan gi deg informasjon og veiledning om hvilke rettigheter du har og hvilke tjenester kommunen tilbyr.

Hvem kan få tilbudet?

Du må ikke nødvendigvis være i en vanskelig livssituasjon for å få råd og veiledning hos NAV-kontoret.

Å få råd og veiledning forutsetter vanligvis at du selv tar kontakt med NAV-kontoret ditt.

I noen tilfeller kan også NAV-kontoret på eget initiativ gi informasjon, råd og veiledning dersom dette kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer.

Hva tilbyr vi?

NAV-kontoret kan gi opplysninger om rettigheter og veiledning om regelverk og hva som er vanlig praksis innenfor tjenestene. Når du kontakter oss kan det bli satt i gang tiltak for å finne ut hva du har behov for.

Eksempler på hva du kan få opplysninger om og hjelp til:

  • Opplysninger om saksbehandlingsregler, klageadgang og saksbehandlingstid.
  • Hjelp til å fylle ut søknader.
  • Informasjon om andre ytelser du kan ha krav på (for eksempel etter folketrygdloven).
  • Døgnovernatting for personer og familier som ikke klarer å skaffe seg botilbud selv.
  • Opplysninger om arbeidsformidling og veiledning knyttet til jobbsøking.
  • Informasjon om kvalifiseringsprogrammet.
  • Henvisning og informasjon om helseproblemer.
  • Opplysning om økonomisk rådgivning
  • Informasjon om økonomisk sosialhjelp
  • Råd og veiledning til rusmisbrukere og deres pårørende.
  • Informasjon om introduksjonsprogram for flyktninger.

Dersom NAV-kontoret ikke kan hjelpe deg, vil de kunne henvise deg videre til rett instans.

Kontaktinformasjon

NAV Kristiansund
E-post
Telefon 55 55 33 33

Telefaks
70 32 24 01

Kontornummer:
1505

Åpningstider

Nav.no:
Døgnåpent

NAV Kristiansund er stengt inntil videre.

Brukere og arbeidsgivere oppfordres til å benytte selvbetjeningsløsningene på www.nav.no.

Nødhenvendelser blir håndtert daglig mellom kl. 13.00-14.00 ved personlig fremmøte eller på telefon 40720148.

Adresse

Besøksadresse
Astrups gate 3
6509 Kristiansund

Postadresse
Postboks 829
6501 Kristiansund