Råd for dagliglivet med demens

Få en kontaktperson

Hvis du nettopp har fått en demens diagnose anbefaler vi deg å få en kontakt med demenskoordinator i Kristiansund kommune. Demenskoordinator kan gi deg råd i tiden fremover og også bistå deg om du skulle trenge hjelp. Demenskoordinatoren har informasjon om dette. For å få kontakt med demenskoordinator, ta kontakt med Servicetorget, eller ring demensteamet/demenskoordinator på telefon 90 82 34 80.

Sosialt samvær gjør dagen god

• Vær sammen med familien din
  • Hold kontakten med vennene dine
  • Ha kontakt med naboene dine
  • Få en aktivitetsvenn
  • Fortsett å delta i miljøer du tilhører, jobb hvis du kan
  • Via videosamtale kan man se hverandre og snakke sammen, selv om man er langt fra hverandre.

Gjør boligen mest mulig praktisk

Du kan få hjelp fra dine nærmeste til å gjøre boligen praktisk å leve i. Du kan også få hjelp fra kommunen.

• Ryddige rom kan gjøre dagliglivet enklere. Det er lurt å ta bort møbler og saker du ikke bruker.
  • Nok lys kan gi deg bedre oversikt. Det hjelper med godt lys der hvor du spiser, leser eller lager mat.
  • Lysrefleks på blanke flater kan gjøre det vanskelig å se. Prøv å skjerme for dette.
  • Merk dører og skuffer med stor skrift eller symboler, slik at det blir lettere å finne frem.
  • Mønster på møbler, tekstiler, gulv og vegger kan være urolig å se på. Ensfarget kan ofte være best.
  • Objekter blir lettere å oppfatte når de har kontrastfarge til underlag eller bakgrunn.

​Flere tips og råd på:

Dette kan du gjøre for helsen din

Her finner du gode råd om livsstil. Disse er fine å følge i den grad du kjenner at du klarer.