Hvorfor klagerett
Klageretten er ment å gi en ekstra sikkerhet for deg som søker om- eller som mottar tjenester.
Den skal sikre at forvaltningen treffer riktige avgjørelser på din søknad, og at innvilgede tjenester er individuelt tilpasset dine behov og holder en kvalitetsmessig standard.
Hva kan du klage på?
Du kan klage på vedtak som gir deg avslag på tjenester eller at tildelte tjenester har et mindre omfang enn det du søkte om.
Klageretten omfatter også vedtak som fastsetter inntektsregulert egenandel for tjenester.
Hvem behandler klager på vedtak
Det er seksjon forvaltning, helse og omsorg som er første instans i klagebehandlingen.
Hvem har klagerett
Personer over 18 år skal klage selv.
Foreldre og foresatte klager på vegne av egne barn.
Nærmeste pårørende kan klage på vegne av personer uten samtykkekompetanse.
Verger som er oppnevnt til å ivareta personlig forhold, kan klage på vedtak som omfatter tjenester.
Verger som er oppnevnt til å ivareta økonomiske forhold, kan klage på vedtak som omhandler fastsettelse av egenandel.
Andre må ha skriftlig fullmakt fra den som mottar tjenester.
Fullmakt- og vergeoppnevnelse må du levere kommunen i forkant, eller som vedlegg til klagen.
Slik klager du
Du klager ved å fylle ut klageskjema for helse- og omsorgstjenester (lenke kommer snart),
Kristiansund kommune har elektronisk klageskjema.
Klager inneholder sensitive opplysninger og må behandles konfidensielt.
Det krever at du logger deg inn med BankID.
Har du ikke anledning til å klage elektronisk, kan du benytte papirskjema.
Forberedelse til klage på vedtak.
- Skal du søke klage elektronisk må du ha klar egen BankID. Dette gjelder også om du klager på vegne av andre.
hjelper du den som klager, bør vedkommende bruke egen BankID.
- Klagen utfylles med eier av BankID. Dersom du er en annen en klager, må du fylle ut skjemaet med informasjon om klageren selv.
- Fullmakt og vergeoppnevnelse.
Har du slike liggende på din PC, kan disse sendes som vedlegg til den elektroniske. søknaden.
Om ikke må papirkopi sendes/leveres Servicetorget.
- Klager du på et vedtak, må du ha saksnummer og brevets dato tilgjengelig.
Elektronisk klageskjema
Klage på helse omsorgstjenester (kommer snart)
Papirskjema
Klageskjema for forvaltningsvedtak (PDF, 117 kB)
Papirskjemaet sendes til:
Kristiansund kommune
Seksjon forvaltning, helse og omsorg
Postboks 178
6501 Kristiansund
Medvirkning og innsyn
Som klager har du rett til å medvirke til sakens avgjørelse.
I den forbindelse har du rett til å gjøre deg kjent med sakens innhold og be om innsyn i sakens dokumenter.
Klagefrist
Klagefristen er 4 uker fra den dagen du mottar kommunens avgjørelse.
Retten til å klage bortfaller dersom du ikke overholder klagefristen.
Ved særlig grunn kan du be om utvidet klagefrist til Servicetorget.
Dersom du påklager et vedtak som ved gjennomføring er til skade for deg,
eller andre som vedtaket berører, kan du i klagen be om at vi utsetter gjennomføringen til avgjørelse i klage foreligger.
Hvordan sette opp en klage på vedtak
Kristiansund kommune ønsker at du bruker kommunens klageskjema for vedtak.
Du er da sikret at klagen inneholder formelle krav og at klagebehandlingen ikke forsinkes av feil og mangler.
Klage på vedtak må vise til dato eller saksnummer knyttet til vedtaket.
Det må fremgå hva man er uenig i. Er du uenig i avgjørelsen, må du beskrive hva du mener er feil, hva du ønsker endret og begrunne dette.
Vi anbefaler at du tar utgangspunkt i kommunens begrunnelse for avgjørelsen og beskrive hva du er uenig i.
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan Kristiansund Servicetorg hjelpe deg.