PULS-uke med Lars Kolstad og trommesirkel!

Denne uka (uke 5 2018) er det PULS-uke i Kristiansund kulturskole. Mange av våre lærere er med i Operafestukene, og elevene har tradisjonelt hatt undervisningsfri i generalprøveuka (uke 5). Nå snur vi litt på flisa, og gjør et prosjekt som alle våre musikkelever drar faglig nytte av, og som kan gi dem et enda bedre utgangspunkt i sitt uttrykk. Å holde en jevn og stødig puls alene, i samspill med andre og i improvisasjon, er en basisferdighet alle som spiller musikk er avhengig av.

For å guide oss gjennom denne annerledesuken har vi hyret inn Lars Kolstad, også kjent som Tromme-Lars. Han holder til i Bergen og er den mest erfarne på området trommesirkler. Med sin behagelige og inkluderende holdning til musikk og mennesker er han en populær instruktør. Han har holdt trommesirkler i barnehager, skoler, på arbeidsplasser og i fritidskulturlivet for øvrig, og har faste familietrommesirkler i Fana kulturhus hver lørdag.

Faglige mål: Øke basisferdigheter, øke musikalitet, kunne opprettholde jevn puls, gjenkjenne mønster, kunne være i en musikalsk flyt uten noter, musikalsk utvikling basert på improvisasjon og lek, tverrfaglig samhandling i et gitt felles fokus, opprettholde/øke motivasjon, se seg selv som en brikke i en større sammenheng, oppleve mestring i en ny musikalsk situasjon, få en god forståelse for samspill.
Metode: Ved å bygge en felles grunnstamme og danne mønster gir man rom for musikalsk utfoldelse. En måte å gjøre dette på, som samtidig sørger for at alle kan delta på lik linje, er å benytte metoden trommesirkel.

«Med trommesirkel menes en gruppe mennesker som på en leken og uhøytidelig måte lager rytmisk øyeblikksmusikk sammen. Ingen tidligere trommeerfaring nødvendig, og ingen risikerer å spille feil!»
- Lars Kolstad

Vi har forsøkt å plassere elevene så godt som mulig etter normal timeplan, men noen vil oppleve litt endring i tidspunkt. Torsdag 1. februar kl 1930-2030 er det åpent for alle elever som ønsker runde to. Vi fører oppmøte denne uken, og dette prosjektet inngår i ordinær undervisning. Det er viktig at elevene møter og får med seg denne erfaringen.

Trykk her for mer informasjon om trommesirkel