Få hjelp med digitale tjenester

Stadig flere tjenester i samfunnet blir digitalisert og det er lurt å mestre de som er relevante for deg slik at du får et enklere liv. Vi har samlet en oversikt over ressurser du kan benytte deg av eller om du trenger hjelp med det digitale.

Datahjelp

På biblioteket i Kristiansund kan du få gratis veiledning på datamaskin eller mobiltelefon, hver mandag fra klokken 12:00 til 13.30. 

Merk: De kan ikke hjelpe deg med skriving av søknader eller utfylling av skjema, problemer med nettbanken, problemer med bank-ID eller opprydding av private datamaskiner. 

Les mer på Kristiansund bibliotek sin side.

Gratis hjelpetelefon for digitale spørsmål 

Pensjonistforbundet har en hjelpetelefon for pensjonister, som hjelper deg med de fleste spørsmål bortsett fra digitale banktjenester. Det er gratis for alle pensjonister og er åpent tirsdag, onsdag og torsdag mellom klokka 09.00-12.00.

Ring de på telefon; 22 34 87 70

Kakadu forklarer

Kakadu gir enkle steg-for-steg oppskrifter for deg som har lite digital kompetanse. Man kan kan lære seg å bruke ulike tjenester på nett - som for eksempel å laste ned en app eller å bruke BankID.

Prøv kakadu (kakadu.no)

norge.no

Her finner du en veiviser til digitale selvbetjeningsløsninger fra stat og kommune. Her kan du finne relevante tjenester for deg eller søke opp det du er på jakt etter.

Bli kjent med norge.no her.

Banktjenester uten nett

Sparebank Møre

De har flere tjenester for deg som ikke er digital.

Les mere på Sparebank Møre sin nettside her.

DNB

De har en nettside med oversikt over tjenester som ikke krever bruk av internett eller andre digitale verktøy. De har også et direktenummer hvor du kommer direkte til en hyggelig kunderådgiver som vet at du eller en du er disponert for ikke bruker digitale tjenester. Du kan også laste ned eller bestille den fysiske brosjyren “Bank uten internett”.

Les mer på DNB sin nettside her.

Sparebank 1

De tilbyr banktjenester selv om du ikke er digital.

Les mer på Sparebank 1 sin nettside her.

Nordea

Nordea har noe som heter serniorservice hvor du som er 67 år eller eldre har tilgang til et eget telefonnummer du kan benytte for å få hjelp og veiledning. De tilbyr hjelp og veiledning med bruk av BankID og Nettbanken.

Les mer på Nordea sin nettside her.