Utlånstoppen 2022

Disse bøkene ble mest lånt i fjor!

Den aller mest lånte romanen på Kristiansund bibliotek i 2022 var Valérie Perrins "Å vanne blomster om kvelden", med 59 utlån (Obs! Perrins nye bok "De tre" kommer straks, sett deg på venteliste hvis du vil lese den!)

Skandinavisk krim dominerer lista for øvrig (som vanlig), men Anita Østerbøs "Skammens mødre : en roman om alenemødrenes tøffe kamp på 50- og 60-tallet" gjorde uventet stor suksess her hos oss i fjor. Mange liker gode, realistiske historier fra vår nære fortid, det som oppleves nært og gjenkjennelig gir nok ofte også en sterkere leseopplevelse.

Når det gjelder sakprosaen er det søsknene Abid og Abida Raja som deler utlånstoppen mellom seg, Abid Rajas selvbiografi har hatt hele året på seg til å hente inn de 49 utlånene, mens Abida Rajas bok allerede har fått 23 utlån siden vi fikk den i slutten av september, det er sterkt. Interessant at en bok om helse/ernæring har gjort det så bra også, "Hva og når skal vi spise" av Marit Kolby hadde hele 17 utlån sist høst.

Romaner for voksne:
1. Å vanne blomster om kvelden / Valérie Perrin - 59 utlån
2. Grenseløs / Jørn Lier Horst - 55 utlån
3. Ringmannen / Jan-Erik Fjell - 37 utlån
4. Fedrenes misgjerninger / Åsa Larsson - 35 utlån
5. Formørkelsen og dens lys / Jørgen Brekke - 34 utlån
6. Skammens mødre : en roman om alenemødrenes tøffe kamp på 50- og 60-tallet / Anita Østerbø - 32 utlån
6. Emmas bok / Kathrine Wessel-Aas - 32 utlån
6. Natriumklorid / Jussi Adler-Olsen - 32 utlån
9. Dommen / Jørgen Jæger - 30 utlån
9. Blodmåne / Jo Nesbø - 30 utlån
9. Fremmedlegeme / Unni Lindell - 30 utlån