Tilbud til barn og unge, barnehager og skoler

Biblioteket har egen barneavdeling i 1. etasje, der alle bøker, tegneserier, filmer og dataspill som passer for barn er samlet.

Barneavdeling

• I barneavdelingen kan du sitte og lese, lese for andre, gjøre lekser eller låne tegnesaker, spill eller lego.
  • Barn kan få sitt eget bibliotekkort når de har begynt på skolen. Før det må en voksen låne til dem.
  • Barnets foresatte er ansvarlige for det barn låner, og kan se barnas lån når de er innlogget. Dermed er det lett å holde oversikt og fornye lånene hvis dere trenger det.

Ungdomsavdeling

• I bibliotekets ungdomsavdeling i 2. etasje har vi bøker som passer for deg i alderen 13 - 18 år.
  • Stort utvalg romaner/noveller på norsk, mange engelske ungdomsbøker og litt på tysk og fransk. Her finnes også litt faglitteratur.
  • Filmer og dataspill for ungdom står i voksenavdelinga. Vi har også en egen avdeling med fantasylitteratur og tegneserier der bøker for ungdom og voksne står sammen.
  • Spør oss hvis du ikke finner den boka du ønsker å lese! Det er veldig fint for biblioteket å få tips, kanskje er det bøker vi vil kjøpe inn? Eller vi kan låne inn boka til deg fra et annet bibliotek, det koster ingenting.

Arrangement og tiltak for barn

• Lesestunder
    Biblioteket har lesestunder flere ganger i måneden. Se på forsiden eller kalenderen når det skal være lesestund. Det er veldig koselig, gratis og åpent for alle å være med! Barnehager kan gjerne gi beskjed om de kommer, så vet vi litt om hvor fullt det blir.
  • Hobbyaktiviteter
    Biblioteket har innimellom hobbyaktiviteter for barn i barneavdelinga, for eksempel å lage smykker, buttons eller strawbees. Før jul kan vi ha juleverksted.
  • Sommerles
    Dette er en lesekampanje for barn på 1.-7. trinn som går hver sommer. Her er det mer informasjon om Sommerles.

Tilbud til skoler

Klassebesøk

Vi inviterer hvert år alle klasser fra bestemte klassetrinn i Kristiansund kommune til å komme og besøke biblioteket og få et fast opplegg med informasjon om biblioteket.

Lærere kan også ta kontakt med oss utenom disse faste invitasjonene for å komme på besøk med klassen sin. Hvis vi gjør avtale på forhånd kan dere komme før åpningstiden om morgenen (hvis det passer) og vi kan tilby informasjon og omvisning i biblioteket.

• Når en klasse skal besøke biblioteket for første gang, er det naturlig at mange av elevene får sitt første lånekort.
  • Her kan du skrive ut lånerskjema for barn (PDF, 659 kB). Send gjerne skjemaet med barna hjem, slik at de fyller ut sammen med sine foresatte, og slik at de foresatte får informasjon om bibliotekets tilbud og lånereglene.
  • Biblioteket vil gjerne ha skjemaene litt før besøket, slik at vi rekker å gjøre i stand lånekortene til dere kommer.
  • Noen av elevene kan ha fått seg lånekort tidligere. Si til elevene at de skal spørre hjemme om de har lånekort, og ta det med seg når dere skal til biblioteket.
  • Når dere kommer til biblioteket får klassen litt informasjon, vi presenter noen bøker som passer for elevenes aldersgruppe og kanskje leser vi litt høyt for dere. Etterpå tar vi gjerne en omvisning før elevene får gå rundt på egenhånd, gjøre seg kjent og låne.

Låne bokkasse

• Ta kontakt hvis du vil bestille en bokkasse til å ha i klasserommet.
  • Gi beskjed om antall elever/antall bøker dere ønsker å låne og klassetrinn. Gjerne også vanskelighetsgrad, eventuelt bestemte titler/forfattere/emner dere er interesserte i.
  • Biblioteket plukker ut og registrerer bøkene på skolens navn v/ansvarsperson (som regel lærerens navn), slik at vi vet hvem vi skal ha kontakt med angående bøkene som klassen har lånt.
  • Lånetida for bokkasser er 8 uker. Kan fornyes med 4 uker.

Klassesett

• Hvis hele klassen skal lese samme bok, kan du bestille klassesett.
  • Kristiansund bibliotek eier ikke klassesett selv, men kan bestille fra Møre og Romsdal fylkesbibliotek.
    Se her hvilke klassesett de har.
  • Ønsker du klassesett som ikke er tilgjengelig i fylket, kan det bli mer krevende å få tak i så mange bøker som dere trenger, vi må kanskje låne inn fra mange ulike bibliotek. Men ta kontakt, så ser vi hva vi kan få til.

Besøk på skolen eller på foreldremøte

Skolen kan få besøk av en av bibliotekets ansatte der vi forteller om bibliotekets tilbud, om leselyst etc. Det kan være for en klasse, for ansatte eller for eksempel på et foreldremøte. Ta kontakt med oss i god tid for å gjøre avtale om et slikt besøk.

Forfatterbesøk

Hvis biblioteket får besøk av forfattere av barne- og ungdomsbøker, hender det at vi kan samarbeide med en eller flere skoler/klasser, slik at forfatteren kan besøke flere steder og vi får mer ut av besøket. Biblioteket tar da kontakt med aktuelle skoler på e-post.