Einar Thurn-Christensens arkiv - foredrag med Tor Larsen

Velkommen til kulturlunsj på biblioteket!

Kristiansund bibliotek
Onsdag 20. mars kl. 12
Gratis adgang!

I vår serie med lunsj-foredrag  i samarbeid med Nordmørsmusea og ABM-seksjonen i fylkeskommunen, får vi nå en presentasjon av Einar Thurn-Christensens innholdsrike arkiv. Einar Thurn-Christensen var journalist og lokalhistoriker, født i Kristiansund i 1897. Han skapte et stort lokalhistorisk arkiv, gjennom studier av arkivmateriale fra Statsarkivet i Trondheim, Riksarkivet og Universitetsbiblioteket i Oslo.  Det startet med gransking av enkelte slekter fra byen, men interessen og arbeidet omfattet etter hvert alle sider av samfunnslivet i Kristiansund. Mye informasjon ble samlet og systematisert, og han skrev også mer enn 1000 lokalhistoriske artikler.

Arkivet etter Einar Thurn-Christensen er et av Norges mest omfattende lokalhistoriske arkiver. Kristiansund bibliotek overtok arkivet i 1962, og det har i alle år vært en viktig kilde for lokalhistorikere og slektsgranskere. En av disse er Tor Larsen, som nå kommer til biblioteket for å fortelle om Einar Thurn-Christensen, hans liv og virke og hva ETC-arkivet inneholder.

Einar Thurn-Christensens arkiv - Klikk for stort bildeLokalt ABM grønt - Klikk for stort bildeSamarbeid om lokalhistoriske samlinger. I 2025 skal Nordmørsmusea og Kristiansund bibliotek flytte inn og bli naboer i Normoria, det nye kulturhuset i Kristiansund. For at institusjonene våre skal bli bedre kjent og kanskje oppnå noen synergieffekter på sikt, har vi nå inngått et samarbeidsprosjekt om lokalhistoriske samlinger. Som en del av prosjektet vil vi også løfte frem lokalhistoriske tema i form av en arrangementsrekke. Prosjektet er støttet av Møre og Romsdal fylkeskommune.