Strektegningen over er laget av en av gjenreisningsarkitektene som var engasjert til å planlegge en raskest mulig oppbygging av Kristiansund etter terrorbombingen i slutten av april i 1940. Tegningen ble trolig laget i 1941-1942, men er ikke signert.
Bygningsantikvar Christ Allan Sylthe skrev til tegningen:
Situasjonsplanen med grupperingen av bygningene og utforming av utomhusarealet, er delvis resultat av den engelske hagebyideen som blant annet byplanteoretikeren Ebenezer Howard ivret for.
Poenget var å skape gode, skjermede grønne uterom i boligområdene, med trær og annen vegetasjon.
Hagebyideen manifesterte seg også i gjenreisningsbyen Kristiansund. Dette både i form av det store parkdraget i det offentlige byrom og gjennom en bevisst planlagt grøntstruktur i boligområdene.
Det skortet imidlertid ofte i oppfølgingen og realiseringen av planene ved at grøntstrukturen ble sløyfet i boligområdene.
Uteområdene mellom boligene fikk ofte en tilfeldig utforming, noe som gjorde at de fungerte dårlig som felles utendørs oppholdsareal.
Tunformen som vi ser på tegningen er ellers en mer oppløst, og mykere variant av karrèbebyggelse (kvartalsbebyggelse) med åpninger i hvert hjørne. Dette for å skape et noe lysere og luftigere preg på utendørsområdet.
I dag bør det være en oppgave for de lokale planmyndigheter å bidra til å vitalisere slike utendørsarealer i Gjenreisningsbyen Kristiansund. Det er i så måte uten tvil et stort forbedringspotensiale i forhold til gjenreisningsplanens intensjoner.
Bygningenes utforming er også et eksempel på at gjenreisningsarkitekturen var historisk tilbakeskuende, inspirert av tradisjonell byggeskikk. Dette i form av langstrakte bygningsvolum i to etasjer, jamfør nordmørslåna, med rutedelte vinduer og skifertekking på takene. Som regel ble imidlertid bolighusene bygd med todelte funkisvinduer i oppholdsrommene og smårutevinduer i trapperommene.
I dette eksemplet har bygningene imidlertid et noe enklere inngangsparti i stedet for de mer pompøse og klassiske portaler som man finner på flere av de eldste gjenreisningshusene i sentrum.
Et annet særpreg er tilløpet til erverslokale/butikklokale i sokkeletasjen, slik vi ser eksempel på i gavlveggen på det nederste huset. Dette er en videreføring av før-krigstidens tradisjonelle kombinasjonshus som kunne ha butikk i førsteetasje og bolig i andre etasje.
Ellers bidrar plasseringen av verandaer og inngangsparti til å bryte opp monotone fasaderekker.
Etter annet oppmykende og oppbrytende element i den relativt ensartede og konsentrerte gjenreisningsbebyggelsen, var også den kontrasterende polykrome fargesettingen på bygningene. Man forsøkte på denne måten å skape variasjon med enkle virkemidler.