Adriana Kolstrøm - Kreftsykepleier med lidenskap for palliativ forskning

Adriana Kolstrøm, en dedikert kreftsykepleier, har nylig blitt hedret med en internasjonal pris - EONS Novice Research Dissemination Award, for sitt gode arbeid innen palliativ forskning.

Studie om opplevelsen av palliativ plan

Hennes studie, som er sentrert rundt hvordan pasienter opplever utarbeidelsen av en palliativ plan, har vist seg å være av enorm verdi for både helsepersonell og pasienter. I tillegg til å bli anerkjent for sitt arbeid, med muligheten for å presentere sitt arbeid på konferansen, vil hennes forskning også bli publisert i den anerkjente European Journal for Oncological Nurses.

En dedikert karriere

Adriana har brukt store deler av sin karriere på å arbeide tett med kreftpasienter, og hennes innsats har utvilsomt hatt en positiv innvirkning på manges liv. Sammen med en annen spesialsykepleier og en kreftkoordinator, har hun jobbet med pasienter i palliativ omsorg siden 2018.
I 2006 startet hun som sykepleier på medisinsk avdeling ved Kristiansund sykehus. Hun påpeker ydmykt at det var hennes dyktige avdelingsleder, ved sykehuset, som dengang da inspirerte henne til å ta videreutdanning innen kreftsykepleie. – Det er utrolig viktig med ledere som ser verdien av at medarbeiderne utvikler seg faglig, sier Adriana.
Det var en tilfeldighet at hun begynte med kreftpleie, men det skulle vise seg å bli hennes livsverk.

Ønske om engasjement for videreutdanning

Enhetsleder i Hjemmetjenesten, Pauline Kondov, understreker ønsket og viktigheten av engasjement for videreutdanning av alle ansatte. -Vi har 3-årige kompetanseplaner for alle våre medarbeidere. Det er ønskelig at alle er ivrige på å lære nytt. Dette bidrar til bedre tjenester samt et bedre arbeidsmiljø der alle kan bidra og lære av hverandre forteller Pauline.

Møtet med kreftpasienter

Kreftpasienter er kjent for å være komplekse og utfordrende å ta vare på, og Adriana har gjennom årene samlet verdifull erfaring som har styrket hennes evne til å hjelpe dem. Hun uttrykker at det er mye å ta hensyn til i omsorgen for disse pasientene, inkludert observasjon og evnen til å koble sammen ulike aspekter av deres helse.

-Dette krevende og viktige arbeidet gir så utrolig mye tilbake til meg som fagperson og sykepleier, smiler Adriana. Jeg er veldig glad for å kunne jobbe her og bidra med min kompetanse.

Internasjonal reise

Adriana, som har sin grunnutdanning fra Romania, har også opplevd en spennende karriereovergang fra å være sykepleier i spesialisthelsetjenesten, til kreftsykepleier i hjemmetjenesten og da kommunal omsorg, til tross for at hun i utgangspunktet manglet kompetanse på området. Dette viser hennes evne til å takle utfordringer og til å vokse i sin rolle.

Palliativ forskning

Hennes nåværende forskningsprosjekt, som er en del av hennes mastergrad i klinisk avansert sykepleie, fokuserer på utviklingen av palliative planer for pasienter med kreft samt hvordan etableringen av slike planer oppleves av de planene blir lagd for. Dette er et viktig skritt fremover i omsorgen for de som har behov for palliativ behandling.

Palliative planer blir laget når aktiv behandling av sykdommen er avsluttet, og planene har vist seg å være avgjørende for pasientenes velvære samt at de pårørende opplever dem som et godt verktøy.

Pasientenes åpenhet om døden

Det mest overraskende funnet i Adriana's forskning var pasientenes åpenhet for å diskutere døden. Mange følte en lettelse etter å ha tatt opp dette vanskelige emnet, både for seg selv og deres pårørende. Dette bekrefter betydningen av å tilrettelegge for åpne samtaler om døden i helsevesenet, sier Adriana.

Formidle forskningsresultater

Adriana Kolstrøm deler sitt syn om å formidle forskningens resultater og oppfordrer til mer fokus på pasientenes erfaringer, både på et faglig og personlig nivå. Hennes arbeid illustrerer tydelig hvordan forskning kan bidra til å forbedre pasientomsorgen og fremme en mer helhetlig tilnærming til helsevesenet.

Gratulerer

Vi gratulerer Adriana Kolstrøm med hennes velfortjente pris og ser frem til å se hennes forskning publisert i European Journal for Oncological Nurses. Hennes dedikasjon til palliativ omsorg og pasientenes ve og vel er inspirerende, og vi har ingen tvil om at hennes arbeid vil fortsette å ha en positiv innvirkning på pasienters liv i årene som kommer.