Helseplattformen i Kristiansund kommune

3.november 2023 tar Kristiansund kommune i bruk Helseplattformen for dine helsetjenester.

Her vil det komme oppdatert informasjon om at Kristiansund kommune tar i bruk Helseplattformen 3.november 2023.

Denne artikkelen er under kontinuerlig oppdatering.

Via linkene i denne boksen kommer du til flere artikler som omhandler jobben som gjøres i Kristiansund kommune i forbindelse med at vi tar i bruk Helseplattformen.

Hva har vi, og hva får vi?

Tar i bruk Helseplattformen 3.november

Du finner mer informasjon på Helseplattformens hjemmesider via denne linken

Informasjonen som kommer under, skal du også få i postkassen den kommende uken.

SNART SLIPPER DU Å GJENTA SYKEHISTORIEN DIN 

Norge har en av verdens beste helsetjenester. Likevel er det slik at de ulike journalsystemene ikke «snakker sammen». Det gjør at du må gjenta sykehistorien din mange ganger, alt etter hvem du forholder deg til. Dette er upraktisk for deg som pasient. Men også for ansatte i helsetjenestene, som bruker mye tid på å lete etter nødvendig og relevant informasjon, for å gi best mulig helsetjenester. Helseplattformen skal derfor gi økt kvalitet i pasientbehandlingen, bedre pasientsikkerhet, mer brukervennlige systemer og mer effektive tjenester. 

VI HAR TRO PÅ HELSEPLATTFORMEN 

Vi ser fram til å ta i bruk Helseplattformen. Vi er likevel forberedt på at det blir enkelte utfordringer når løsningen innføres. Det er helt normalt i så store IT-prosjekter, som krever svært mye av ansatte og organisasjonen vår. Vi ber derfor om litt ekstra tålmodighet i den nærmeste tiden fremover, med tanke på tjenestenivåene våre innen helse. Vi vil fremdeles gi forsvarlige og gode helsetilbud. Men det kan skje at tjenestenivåene tidvis kan ha noen begrensninger, siden ansatte bruker mye ressurser på innføringen av Helseplattformen. Vi håper derfor innbyggerne har litt ekstra tålmodighet, hvis tjenestene på noen områder ikke blir optimale og helt som forventet. Vi skal gjøre vårt ytterste til at innføringen går så bra som mulig! 

APPEN HELSAMI 

Som innbygger vil denne appen bli ditt kontaktpunkt inn mot alle helsetjenestene når alt er klart. Denne appen vil gi deg som innbygger store muligheter til forenkling av å bestille timer, sjekke resultater på prøver, ha dialog med sykehus, jordmor, helsesykepleier eller andre som benytter dette systemet.  

Her er link til mer informasjon om HelsaMi på Helseplattformen sin hjemmeside.

HVA FINNER JEG I HELSAMI I STARTEN? 

I starten er HelsaMi ganske tom for de fleste av oss. Men etter hvert som du har kontakt med helsetjenestene, kommer du til å se både notater, timeavtaler og informasjon fra timer du har vært på. Likedan opphold på institusjon, og status på søknader om ulike tilbud. Tips: Sjekk dine pårørende under «personlige innstillinger». Stemmer det, er det kjempefint. Mangler det noen, kan du selv legge dem inn. 

BIDRAG FRA DEG 

Som innbygger kan du bidra til korrekt informasjon inn i systemet ved å: Oppdatere din informasjon på HelsaMi slik at det ligger korrekt informasjon om dine pårørende og barn samt kontaktopplysninger. 

HVOR FINNER JEG HELSAMI? 

Du logger inn med PC eller Mac via nettsiden helsami.no. Du logger inn med IDporten. Portalen kan også lastes ned som app til smarttelefon eller nettbrett. Du finner QR-kode til appen på baksiden av denne folderen. Inne i HelsaMi finner du både informasjon og kommunikasjonsmuligheter med helsekontakter og andre ansatte i kommunen. 

HVORDAN BRUKER JEG HELSAMI? 

Det avhenger av behovet ditt. Noen har mer behov for kontakt med helsepersonell og kommunale omsorgstilbud enn andre. Andre vil bruke HelsaMi mer på vegne av barna sine, eller noen de er pårørende for. Har du behov for HelsaMi, kan du ha dialog med ansatte der det er tilrettelagt for det. Samt se din egen helseinformasjon, og få oversikt over timeavtaler som kommer og tidligere avtaler. HelsaMi er for øvrig lett å bruke. Du kan enkelt gi andre personer tilgang til brukeren din i HelsaMi, hvis du ønsker det. Dette kan for eksempel være pårørende til voksne med særskilte omsorgsbehov, eller foresatte til barn. 

NETTOPP FYLT 16 ÅR? 

Sjekk at du har riktig telefonnummer i HelsaMi. Når du er innlogget kan du selv sjekke at kontaktopplysningene om deg stemmer. Du kan gå inn i menypunktet «Personlige opplysninger» for å sjekke at du har lagt inn riktig pårørende, og at kontaktinformasjonen stemmer. For deg som nettopp har passert 16 år og kan ta i bruk HelsaMi er det spesielt smart å sjekke at det er ditt mobilnummer som står oppført og ikke foreldre eller foresatt som står der. Fram til du er 16 år kan foreldre eller andre med foreldreansvar ha innsyn gjennom HelsaMi. Ved å sjekke selv sikrer du at helsetjenesten har riktige personopplysninger om deg. 

HAR DU BARN UNDER 16 ÅR? 

Er dine barn under 16 år er det viktig at du har de tilknyttet i HelsaMi. Dette gjør du enkelt ved å fylle ut et skjema inne i HelsaMi. Tilgangen til å se informasjon om egne barn forsvinner automatisk når de fyller 16 år.