Startskuddet gikk og vi er i gang! I kveld tok Kristiansund kommune i bruk Helseplattformen

Dette er en stor dag for fremtidens helsetjenester.  De to store sakene i helse-Norge etter årtusenskiftet har vært bedre samhandling mellom sykehusene og kommunene, og at vi trenger pasientene mer informert og deltakende i sin egen helse.

Oppstart med helseplattformen

-Jeg er ekstremt fornøyd med at kommunen i kveld tok i bruk Helseplattformen sammen med 8 andre kommuner i regionen, smiler kommunedirektør i Kristiansund,  Arne Ingebrigtsen. Han fortsetter; -Innsatsen og engasjementet til alle som har jobbet med dette prosjektet den siste tiden har vært imponerende. Det har vært lange dager og stor innsats er lagt ned.  Nå har vi nådd den første milepælen i denne sammenhengen. Tusen takk for innsatsen!

-Er takknemlig for at vi er nummer fem i rekken av de som tar Helseplattformen i bruk, at både Trondheim og Ålesund kommuner har gjort dette før oss. Jeg er overbevist om at det har gjort vårt arbeid enklere, understreker kommunedirektøren.

Endelig er vi i mål! Eller snarere; endelig gikk startskuddet, og vi er i gang!

-Jeg tror det er mange med meg som har hatt ekstra sommerfugler i magen de siste dagene, spente på om overgangen skulle gå bra og om vi klarer å følge opp alt vi har lært på kurs de siste to månedene. Nå er vi en del av Helseplattformfamilien, vi er i gang, sier en engasjert kommunalsjef Helse og omsorg, Siv Iren Stormo Andersson.

-Gratulerer til oss alle sammen.

-Jeg tror vi skal klare dette sammen, alle som en. Også er det ingen som skal frykte å stå alene og "ikke få til".  Jeg har latt meg imponere av de dyktige instruktørene som har stått dag ut og dag inn med opplæring, og jeg hører bare godord om inspirerte superbrukere. Nå kommer tiden da dere skal skinne gjennom å hjelpe og veilede andre. Lykke til med det arbeidet, sier Siv Iren.

-Jeg er innmari stolte av alt det gode arbeidet som er lagt ned så langt. Tenk om vi hadde laget filmen "migrering minutt for minutt" , en slik film hadde blitt lang og spennende, men med en "happy ending".
-Så er er det altså nå det begynner.  Endringene, innovasjonen, utviklingen. Helseplattformen skal hjelpe oss til å ta ut potensialet i organisasjonen vår.  Dere er  gode og jeg er glad for å ha dere med på laget, avslutter Siv Iren, kommunalsjef.

Nytt verktøy

Kristiansund kommune og de åtte andre kommunene som nå tar i bruk Helseplattformen, har tatt et viktig skritt mot å modernisere og forbedre helsesektoren. I Kristiansund kommune har rundt 1300 arbeidstakere nå fått et nytt arbeidsverktøy.

Opplæring og trening

Prosjektet med å forberede kommunens ansatte på at et nytt verktøy for for journalføring tas i bruk, startet for flere år siden. Vedtaket fra Kristiansund bystyre om for rundt 1,5 år siden. Siden august i høst har det pågått opplæring av alle som skal benytte verktøyet i sin daglige jobb. Det er mange i denne perioden som har lagt ned en formidabel innsats for at dette skulle la seg gjøre.

Det er viktig å merke seg at overgangen til en ny plattform ikke er uten utfordringer. Opplæring og tilpasning vil være nødvendig for å sikre en jevn overgang og for å unngå potensielle feil. Likevel, med riktig støtte og engasjement fra helsepersonell, vil Helseplattformen kunne gi betydelige fordeler for både pasienter og helsepersonell på lang sikt.

Noen av fordelene med å ha tatt i bruk journalføringsverktøyet Helseplattformen:

• Strukturerte data med muligheter for å søke, gjengi og vise data strukturert
  • Styringsinformasjon fra de ulike nivåene i tjenesten
  • Kontroll med mye av det som legges inn for å sikre riktig informasjon
  • Et system for helse og omsorg samt barn, familie og helse
  • Samme system som Helse Møre og Romsdal etter plan mot slutten av april 2024
  • HelsaMi, en app, med funksjonalitet for timebestilling og direkte meldinger med tjenesten. Godkjenning av vaksinasjon på barn i stedet for papirlapp i ranselen til barna
  • Moduler utarbeidet av fageksperter fra kommunene tilpasset de ulike behovene
  • Et strukturert system som på sikt samler alt på “ett sted”
  • Tilrettelagt for å kunne forske på innholdet i en felles base
  • Opplysningene ligger en plass og de aktørene som velger å knytte seg på, bidrar inn mot målet om «-en innbygger en journal»

-Helseplattformen gir oss mange nye muligheter for arbeidet kommunene skal gjøre i tiden fremover slik at vi kan samhandle enda bedre med sykehusene og gi pasientene et enda bedre og sikrere tilbud, og ikke minst innsikt i egen og pårørendes helse, sier kommunedirektøren avslutningsvis.

damer innendørs tralle brus - Klikk for stort bilde
dame blomst innendørs - Klikk for stort bilde