Kjære medarbeider,
Kristiansund kommunes etiske retningslinjer er grunnlaget for vår felles etiske standard og skal sikre forsvarlig etisk praksis i hele organisasjonen. Som ansatt har vi alle et personlig ansvar for å følge disse retningslinjene og reflektere over etiske spørsmål i vårt daglige arbeid.
Vår opptreden og handlinger er avgjørende for innbyggernes tillit til kommunen. Vi skal møte innbyggere, brukere og hverandre med respekt, og bruke vår faglige kunnskap og skjønn i tjenesteyting og myndighetsutøvelse.
For å utvikle et godt etisk og faglig skjønn, oppfordrer vi til åpen dialog om etiske dilemmaer. Ledere har et særlig ansvar for å legge til rette for etisk refleksjon og bygge en organisasjonskultur basert på åpenhet. I vårt arbeid skal vi etterleve kommunens verdier:
- Samhandling: Vi arbeider sammen for å nå kommunens mål og yter best mulig tjenester.
- Nyskaping: Vi søker innovative løsninger for å møte samfunnets utfordringer.
- Optimisme: Vi møter utfordringer med positivitet og tro på fremtiden.
- Raushet: Vi er inkluderende og verdsetter mangfold i vår kommune.
Ved å forankre disse verdiene i vårt daglige virke, styrker vi ikke bare vår etiske standard, men også Kristiansund kommunes omdømme og evne til å levere gode tjenester til innbyggerne.
Med vennlig hilsen
kommunedirektør Arne Ingebrigtsen
De etiske retningslinjene
- Folkevalgte og ansatte skal være bevisst at de forvalter samfunnets fellesmidler på vegne av alle innbyggerne.
- Kommunens ressurser skal forvaltes på den mest økonomiske og rasjonelle måte, i tråd med lover, regler og politiske vedtak.
- Kommunens virksomhet skal være tillitsskapende og følge gjeldende regelverk.
- Anskaffelser skal være rettferdige og transparente.
- Ansatte kan ikke levere tjenester til egen virksomhet eller bruke kommunens avtaler privat.
- Alle som treffer beslutninger eller tilrettelegger for beslutninger i kommunen er bundet av forvaltningslovens habilitetsregler.
- Ansatte og folkevalgte skal så snart som mulig opplyse om forhold som kan gjøre dem inhabile .
- Situasjoner mellom kommunens interesser, organisasjoner og private interesser skal unngås.
- Ansatte og folkevalgte har ytringsfrihet og oppfordres til å delta i den offentlige debatten, inkludert på sosiale medier.
- Ved ytringer som kan knyttes til kommunen, skal det klart fremgå om man uttaler seg på vegne av kommunen eller som privatperson.
- Ansatte oppfordres til å varsle om kritikkverdige forhold, som brudd på lover, interne regler, eller etiske normer.
- Varslere skal beskyttes mot gjengjeldelse, og varsler skal behandles konfidensielt.
- Ansatte og folkevalgte oppfordres til samfunnsengasjement, men må være bevisst på mulige interessekonflikter.
- Ved engasjement i organisasjoner som samarbeider med eller mottar støtte fra kommunen, skal nærmeste leder informeres.
- Bruk av KI i kommunens tjenester skal være transparent og etisk forsvarlig.
- Personvern og datasikkerhet skal ivaretas ved all bruk av KI-systemer.
- Beslutninger som påvirker enkeltpersoner, skal ikke utelukkende baseres på automatiserte prosesser eller KI.
- Bilder og tekst der kunstig intelligens er benyttet skal merkes.
- KI- generert innhold skal vurderes etisk før publisering. F.eks. «Vi sørger for at alt KI-generert innhold er vurdert for å unngå feil, misinformasjon og potensielt skadelig innhold».
- Før KI tas i bruk skal opplæring gjennomføres av alle brukere.
- Ansatte og folkevalgte skal ikke motta gaver, tjenester eller ytelser som kan påvirke utøvelse av stilling eller verv.
- Alle gaver mottas på vegne av kommunen, og skal registreres på offentlig gaveliste.
- Mottak av pengegaver er ikke tillatt.