Mange har opplevd å miste en de var glad i. I noen situasjoner er dette ekstra vanskelig, man kan føle seg alene i sorgen, derfor kan det være godt å komme sammen med andre som har opplevd noe av det samme. Sorg er ingen sykdom, men den kan oppleves som veldig vond. Sorggruppe er et sted hvor man kan dele følelser og uttrykke sin sorg sammen med noen som “virkelig forstår”, og de vonde opplevelsene anerkjennes og får plass. Man kan både gi og få gode råd og informasjon, og det kan gi livsmot og håp ved at man ser og hører at det er mulig å komme videre i livet etter dødsfall.
Å delta i en sorggruppe kan være aktuelt for deg som opplever sorg etter å ha mistet et menneske som stod deg nær, ønsker å møte andre som er i lignende situasjon og dersom du ønsker å lære mer om hvordan du kan leve med sorgen.
Tilbudet gis gjennom et samarbeid mellom Helse Møre og Romsdal HF, Den Norske Kirke og Kristiansund kommune. Det er gratis å delta. Sorggruppene i Kristiansund er et livssynsåpent tilbud. For mer informasjon og påmelding, ta kontakt med Ingebjørg Dahle Johansen, diakon, Den Norske Kirke,
eller ta kontakt med kreftkoordinator i kommunen, Kristina Mork.
Pårørendestøtte