Kriseledelsen

Når det oppstår en krisesituasjon skal kommune være i stand til raskt å iverksette nødvendige tiltak for å beskytte befolkningen, og raskest mulig bringe kommunen tilbake til normalsituasjonen.

Hvem er medlem av kriseledelsen i kommunen?

  • Ordfører
  • Kommunedirektør
  • Kommunalsjefer
  • Beredskapsleder
  • Leder for IKT
  • Kommunikasjonsrådgiver
  • Personalsjef
  • Sekretariat
  • Politistasjonsjef
  • Representant fra Røde Kors
  • Sivilforsvaret
Bilde av et stort rom med et stort bord og mange stoler rundt bordet - Klikk for stort bildeBeredskapsrommet i Kristiansund kommune Ingunn Strand

Hvilke oppgaver har kriseledelsen?

  • Innhente opplysninger om situasjonen i kommunen.
  • Treffe vedtak om tiltak for å hindre/redusere skader på personer, miljø og materielle verdier.
  • Prioritere ressurser.
  • Holde kontakt med LRS (lokal redningssentral) og skadestedsleder.
  • Utarbeide og sende informasjon til innbyggerne og media.
  • Rapportere til Statsforvalteren.