50 millioner kroner til byutviklingstiltak i Bypakke Kristiansund

I dag skal Hovedutvalg for miljø, samferdsel og tekniske tjenester få gi sine innspill til hvordan 50 millioner kroner skal brukes på det kommunale veinettet. 

Bypakken skal gi bedre tilrettelegging for de som går, sykler og reiser kollektivt og gi mer smidig trafikkavvikling for de som må kjøre bil i Kristiansund.

Portrett av Vidar Dyrnes - Klikk for stort bildeVidar Dyrnes legger frem saken om Bypakke Kristiansund i dag klokken 1300. Ingunn Strand

Hva er Bypakke Kristiansund?

Bypakke Kristiansund er et samarbeid mellom Kristiansund kommune, Møre og Romsdal fylkeskommune og Statens vegvesen, der de tre offentlige veieierne samarbeider for å utvikle et effektivt, trygt og miljøvennlig transportsystem for framtidas by. 

Store prosjekt

Det er Statens vegvesen som har ansvaret for de største prosjektene i bypakken, med rundkjøring og gang- og sykkelveger langs riksvei 70 på Rensvik, ny innfartsvei mellom Vikansvingen og Kontrollplassen og rundkjøring, gang- og sykkelveitiltak og kollektivfelt/sambruksfelt på Goma. 

Kollektivtransport

Møre og Romsdal fylkeskommune skal tilrettelegge for kollektivtransport, inkl. utbedring av en rekke busstopp på fylkesveiene. 

Kommunale prosjekt

Kristiansund kommune har ansvar for prosjektene på kommunal vei, som hovedutvalget nå skal gi innspill til. Det er en forutsetning at de ligger på kommunal grunn, at de har geografisk nærhet til de store bypakkeprosjektene og at de primært skal være rettet mot de som går, sykler og reiser kollektivt. 

- Ut fra disse føringene er det riktig å avgrense tiltaksområdet til Kirkelandet, Gomalandet, Nordlandet og nordre del av Freiøya. På nordre del av Freiøya er behovet størst på riks- og fylkesveiene og de fleste aktuelle tiltakene på kommunal vei er derfor på Nordlandet, Kirkelandet og Gomalandet, skriver byingeniør Vidar Dyrnes i sitt saksframlegg.

Kostnader på tiltakene

Kostnadene er grove estimat, siden tiltakene er på et svært tidlig stadium. Tiltak med størst nytte i forhold til kostnad er høyt prioritert, mens tiltak som er krevende å gjennomføre pga. rettigheter til grunn eller uavklarte forhold har fått lav prioritert. 


Prioriterte kommunale tiltak

Tiltak i Bypakke Kristiansund i prioritert rekkefølge

Tiltak i Bypakke Kristiansund i prioritert rekkefølge
Nummer Bydel Beskrivelse Målgruppe Antatt beløp
1 Kirkelandet sør Utbedring av trafikkforhold ved sykehuset Kollektiv/Gange/Sykkel 2 millioner
2 Gomalandet Utbedring skolevei Røsslyngveien Gange 8 millioner
3 Gomalandet Kombinert parkeringsplass Atlanten/Folkeparken Gange 4 millioner
4 Frei Utbedring Godhaugveien ved Frei U-skole Kollektiv/Gange/Sykkel 5 millioner
5 Gomalandet Utbedring av sykkeltrase Freiveien (rekkverk, oppstramming) Gange/Sykkel 8 millioner
6 Gomalandet Bedre forhold ved trafikkmaskin Goma Gange/Sykkel 5 millioner
7 Kirkelandet sør Forlenge gang/sykkelvei fra kirka til Brinchmannsvei Gange/Sykkel 2 millioner
8 Kirkelandet sør Forbindelse Campus - Normoria Gange 7 millioner
9 Alle Enkle strakstiltak, trafikksikkerhet Gange/Sykkel 4 millioner
10 Alle Bedre bussholdeplasser Kollektiv 3 millioner
11 Kirkelandet nord Holmfjæra Sykkel 2 millioner
Sum prioriterte tiltak 50 millioner

Gjennomføring i prioritert rekkefølge

Tiltakene i Bypakke Kristiansund blir gjennomført i prioritert rekkefølge så langt midlene strekker til. Det er også utarbeidet en liste over prosjekt som kan gjennomføres om det blir midler til overs, eller prioriterte prosjekt ikke er gjennomførbare. Tiltakene på kommunal vei er planlagt finansiert av bompenger.


Alle tiltak er nærmere beskrevet i saksframlegget på vår hjemmeside. 

Veien videre for Bypakke Kristiansund

  • Prosjekt på kommunal vei blir innarbeidet i det faglige grunnlaget for Bypakke Kristiansund. Dette skal behandles i bystyret og fylkestinget i første halvdel av 2023. Dette er en del av grunnlaget for at Stortinget skal kunne behandle bompengeproposisjonen.
  • Det er et krav om at alle bompengeprosjekt i Norge skal gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS2) av styringsgrunnlag og kostnadsoverslag før Stortinget kan behandle bompengeproposisjonen. Denne prosessen er styrt av Finansdepartementet, som bestiller kvalitetssikringen hos en ekstern konsulent. Prosessen starter når bystyret og fylkestinget har gjort vedtak om Bypakke Kristiansund og tar vanligvis rundt seks måneder. 
  • Statens vegvesen skriver utkast til bompengeproposisjon når den eksterne kvalitetssikringen er godkjent. Den blir sendt til Samferdselsdepartementet for videre behandling og skal til slutt vedtas av Stortinget. 
  • Bypakke Kristiansund kan starte opp når Stortinget har vedtatt bompengeproposisjonen.