Antiplastworkshop hos Dale barneskole

I 2 timer forrige fredag ettermiddag var det kunstnerisk antiplastworkshop ved Dale barneskole i Kristiansund. Workshoppen foregikk i regi av Institutt for Psykologi ved NTNU Dragvoll i Trondheim, i tett samarbeid med Kristiansund kommune og to 6.-klasser ved skolen.ansiktsmaske delvis dekket med resirkulert plast formet som kuler - Klikk for stort bildeKunst skapt av resirkulert plast av elever ved Dale barneskole NTNU

Workshoppens tema

Tematikken for workshoppen var å utvikle plastbaserte kunstverk for en vitenskapelig kunstutstilling som etter planen vil finne sted i ByBoksen i Kristiansund fra 26. til 30.oktober i år.

Elevene fikk utdelt plastmasker som de skulle dekorere, og som vil fungere som et interessant blikkfang når utstillingen finner sted. Kreativiteten og skapergleden blant elevene var stor, og det var sterk representasjon fra både superhelter og annen popkultur i maskene – som var laget med basis i rengjorte, kvernede plastflak og ferdige plastpellets fra RePlast-anlegget på Frei.

Tverrfaglig samarbeid

Prosjektet bak workshoppen er et tverrfaglig samarbeid mellom NTNU og Kristiansund kommune, som også involverer andre aktører i nærmiljøet i Kristiansund som eSea Marine og Quantafuel. Det utgjør ett av totalt fire kasusprosjekter som sammenlagt utgjør hovedprosjektet Nature in Your Face (NiYF). I dette prosjektet vil ulike former for miljøtematikk settes i søkelyset på innovative, kreative, og kunstneriske vis – en prosess som kalles økovisualisering.

Spørsmål

Har du spørsmål om prosjektet er det bare å ta kontakt med Kristoffer S. Fjællingsdal og eller Erica Löfström begge ved NTNU.

Invitasjon til workshop for voksne 26. og 28. oktober 2022

Har du anledning til å delta i en to-timers workshop 26. eller 28. oktober melder du deg på via linken under. Det er oppmøte ved Byboksen på Rådhusplassen og du får mulighet til å påvirke og komme med innspill i dette forskningsprosjektet.

Det er enkel servering i forbindelse med workshoppen.

Bindende påmelding til workshoppen onsdag 26.oktober klokken 1200 til 1400

Bindende påmelding til workshoppen fredag 28.oktober klokken 1200-1400

For mer informasjon om hele prosjektet "Nature in your Face"

Finansiering av prosjektet "Nature in your face"

Norsus er forskningspartner sammen med NTNU, samt at prosjektet finansieres av Norges Forskningsråd.