Åpning av interkommunal legevakt i nye lokaler

Mandag 4.desember ble den interkommunale legevakten for Averøy, Gjemnes, Kristiansund og Tingvoll offisielt åpnet av de fire kommunenes ordførere.

Første vakt i nye lokaler

-De timene jeg var der i går, fra klokken 16-22, var relativt normale med tanke på antall pasienter og drift en mandag ettermiddag. Vi hadde pasienter både på legevakten og er par oppdrag for legebilen. Generelt vil jeg si at den første vakten gikk finfint og jeg er godt fornøyd med den nye legevakten, smiler spesialsykepleier Odin Bae Bolstad.

Skreddersøm

De nye lokalene er skreddersydd for driften av vår interkommunale legevakt. Det har vært jobbet godt og grundig for at vi skal ha lokaler som skal bidra til at vi skal kunne levere en god og effektiv legevaktstjeneste for våre innbyggere samt at dette skal være en god og attraktiv arbeidsplass.

Åpning av interkommunal legevakt

-Leger, sykepleiere, ambulansearbeidere, helsesekretærer og helsefagarbeidere er teamet av helsepersonell som utgjør ryggraden av legevakten. Sammen står vi nå godt rustet, med medarbeidere som innehar høy kompetanse, til å møte en stadig økende pågang på legevakt, sier en stolt avdelingsleder legevakt Leif Arne Rosvoll i talen ved åpningen av den interkommunale legevakten i Kristiansund.

-Ved samtidighetskonflikter og en økende presset ambulansetjeneste kan vi nå også rykke ut til pasienter i større grad enn tidligere. Dette på bakgrunn av at vi har to leger i vakt på kveld i hverdagene, og to leger i vakt på dagtid i helgene. Sammen med ambulansearbeider/paramedic som også er sjåfør på legebilen, kan lege rykke ut til pasienter og foreta vurdering og om mulig behandle pasienten i hjemmet, forklarer Rosvoll.

folk innendørs gaveutdeling - Klikk for stort bildeOrdfører i Kristiansund kommune, Kjell Neergaard, delte ut blomster og bilde på vegne av alle kommunene. Avdelingsleder Leif Arne Rosvoll var mottaker på vegne av alle som jobber ved legevakten. Ingunn Strand

-Tiden vi er i forteller oss at arbeidsgivere innenfor helsesektoren er nødt til å se at arbeidstidsordninger og arbeidsvilkår skal være tilfredsstillende for de ansatte, dette i kombinasjon med et solid og fremoverrettet fagmiljø. Jeg er glad for at den gode dialogen mellom sØkere (som fikk tilbud på stilling), Kristiansund kommune og Norsk Sykepleierforbund, har resultert i rekruttering av høyt kompetente sykepleiere og spesialsykepleiere inn i faste 100% stillinger her ved legevakta.

-Til slutt vil jeg takke våre samarbeidskommuner Averøy, Gjemnes og Tingvoll for deres støtte og bidrag til realiseringen av denne legevakten. Det er gjennom samarbeid vi kan skape en sterk og fremtidsrettet legevakt, noe som igjen vil være en trygghet for våre innbyggere når akutte kriser og sykdom rammer oss, avslutter Rosvoll.

Ordførerne

Alle kommunenes ordførere hadde satt av tid, i sine travle kalendere, til å delta i den offisielle åpningen av den interkommunale legevakten. I sine taler tok alle ordførere til orde for viktigheten av god rekruttering, kompetanse og samarbeid.

Samarbeid og kunnskapsdeling

Om kort kommer også helseforetakets ambulansetjeneste samt RRO - regionalt respons-senter til å være lokalisert i samme bygg som den interkommunale legevakten.

-Dette vil bli veldig bra. Mye kompetanse vil da bli samlet under ett og samme tak som gjør at vi blir bedre kjent, kan øve på ulike hendelser og lære av hverandre i det daglige, forklarer Gunnvor Fevang.

Adresse Interkommunal legevakt

Interkommunal legevakt for Kristiansund, Gjemnes, Tingvoll og Averøy er plassert i Bytesteinen 3 i Kristiansund fra og med 4.desember 2023.

folk innendørs - Klikk for stort bilde
rom stoler innendørs - Klikk for stort bilde