Bjerkelund skole har fått ny rektor

Ranveig-Kristina Myrset er den nye rektoren på Bjerkelund skole.

Navn: Rannveig-Kristina Myrset
Alder: 49
Utdannelse: Grunnskolelærer, 1-7 i tillegg fag fra BI samt årsstudium markedsføring og internasjonalisering og økonomi
Nåværende jobb: Rektor Bjerkelund skole 
Forrige jobb: Inspektør Bjerkelund skole
 

Hvordan er du som leder?

-Det er noe jeg jobber med nå. Den utviklingen vil komme etterhvert. Tanken er å være tydelig i kommunikasjonen, slik at informasjon blir gitt riktig til den det gjelder på riktig tid. Jeg er god på å inkludere og delegere, det er viktig slik jeg ser det. Det å finne sin lederstil er ikke gjort over natten, jeg må ta utgangspunkt i hvordan jeg er som person og utvikle det videre, sier den nye rektoren Ranveig Myrset.

Hva er din ambisjon som rektor?

-Det er å få en trygg og god skole som fremmer læring. De som er på Bjerkelund skal føle at det er et trygt og godt miljø, jeg ønsker å holde på mye av det gode som er gjort for å videreutvikle det. Et godt samarbeid med hjemmet er utrolig viktig at vi klarer å etablere, sier rektoren.

-Det jobbes mye med omstillingsprosessen “å være der barna er”. Det skal være kortere vei for at de skal få den hjelpen og støtten de trenger, det jobber vi mye med. Hverdagen skal bli enklere for alle, når dette er på plass. Dette arbeidet er noe vi har startet litt ekstra med i høst. Vi har jobbet med å skape en tryggere overgang fra barnehage til skole, med blant annet mer fastsatt lek i timeplanen. Så langt kan vi ane at barna har godt av dette i hverdagen, smiler Ranveig.

Hva går jobben din ut på?

-Det er veldig mye administrasjon, dog som forventet det. Jeg skal være støtte for lærere ved vanskelig situasjoner, jeg skal ha kontakt med elever og foresatte, sørge for at informasjon kommer til riktig tid og sted, det er mye innenfor økonomi og budsjett å forholde seg til og det er viktig å ha kontroll på økonomien. 

-Det er akkurat kommet en endring i opplæringsloven, som medfører mye nytt som må på plass. Jeg må sette meg ordentlig inn i hva disse endringene betyr helt konkret for oss her på Bjerkelund skole, forteller rektoren. I tillegg er det oppfølging av sykemeldte, sørge for å ha et godt samarbeid med verneombud og tillitsvalgte, ha fokus på godt arbeidsmiljø, altså ingen kjedelige hverdager, forteller Ranveig.

-Når det er rolig går jeg meg en tur ut i gangene, stikker innom en klasse. Bare vise seg og prate med ungene. Dette prøver jeg å få til flere ganger i uken. Jeg ønsker å ha god kontakt med alle elevene, vite hvem de er fra egen erfaring.
Kan også hende jeg tar meg en vikartime, om det skulle være behov for det. Viktig at ungene ser at jeg er tilgjengelig og synlig. Ønsker å være mer tilstede ute hos elevene, sier rektoren.

Mange ser på det å jobbe i offentlig sektor som noe mer enn bare en jobb, mer som en del av et større samfunnsoppdrag. Hvordan plasserer du deg selv inn et slikt perspektiv?

-Det var et godt spørsmål. Det er en diskusjon vi har hatt her på skolen. Sånn som skolen vår er plassert geografisk, er det naturlig at vi tenker mer enn bare 8-4. Hva skjer på ettermiddag og kveld? Vi jobber med FAU for å få til et tilbud på kveld her på skolen. Skal barna ved Bjerkelund skole komme seg på trening selv – er det kun fotball som er et tilbud her, noe som ikke passer for alle barn. Vi ønsker å gjøre skolen til en arena på kveldstid. Dette er noe vi satser på å få til på dugnad, smiler rektor Ranveig.

Hva er det beste med Kristiansund?

Det er at byen ligger der den gjør. Vi har mange muligheter med sjø og fjell, og den utviklingen som skjer akkurat nå, nesten som en storby i småbyformat. Vi har alt som en storby har. Trygt og korte avstander. Veldig trivelige folk som bor her, sier Ranveig.

Hva gleder du deg mest til?

-Til jeg har full oversikt. Gleder meg til å få på plass tanker og ideer som vi har diskutert her på skolen, og å se resultater av det vi jobber med.

-Vi startet et prøveprosjekt – der vi innførte leken fast på timeplanen, på 1-2.trinn for å se om overgangen barnehage skole skal oppleves som mindre krevende. Tidligere har denne overgangen føltes veldig stor – det har tatt lenger tid for barna å bli trygg. Dette arbeidet er helt i tråd med omstillingen som vi i hele Kristiansundsskolen jobber med.
Foreldre melder tilbake at overgangen har gått bedre i år. Det er veldig gledelig at foreldrene opplever overgangen noe lettere avslutter den nye rektoren.