Deltakelse på konferanse om skolevegring og ufrivillig skolefravær

I forrige uke deltok mange skoleledere, lærere, tillitsvalgte og andre som jobber med barn og unge, fra vår kommune, på en nasjonal digital konferanse der temaet var skolevegring og ufrivillig skolefravær.

Digital og fysisk konferanse om problematisk skolefravær, tidlig innsats og om å fremme tilstedeværelse i skolen, ble i forrige uke gjennomført.  Her er det Heidi Wiitrup Djup, psykologspesialist, som snakker om "Skolens praktisering av den vanskelige meldeplikten". Deltakere sitter i Bystyresalen i Kristiansund. - Klikk for stort bildeDigital og fysisk konferanse om problematisk skolefravær, tidlig innsats og om å fremme tilstedeværelse i skolen, ble i forrige uke gjennomført. Her er det Heidi Wiitrup Djup, psykologspesialist, som snakker om "Skolens praktisering av den vanskelige meldeplikten". Ingunn Strand

Samhandling mellom tjenestene

Vi jobber med samhandling mellom tjenestene for å bedre tilbudet til barn og unge i Kristiansund. En del barn og unge strever med å gå på skolen, og noen har et stort, ufrivillig skolefravær. Vi har ønsket å øke kompetansen ut i enhetene om dette temaet, og det var viktig at alle skoler var representert med sine ressursgrupper. I tillegg har både PPT og barn, familie og helse deltatt på konferansen. Det er bakgrunnen for at så mange deltok på denne konferansen.

Viktigheten av felles forståelse

Noe var kjent, og noe var nytt av det som kom fram. Viktig å få en felles forståelse for dette komplekse og alvorlige temaet. Det som gikk igjen var hvor viktig relasjoner er, både mellom elever og mellom elev og lærer.

Når det gjelder ufrivillig skolefravær er hver situasjon ulik, og man må kartlegge hver enkelt elev godt, årsakssammenhengen kan være sammensatt. Blant annet må man se om det er noe i skolemiljø/læringsmiljø som kan være en årsak.

Vi skal fortsette å ha fokus på ufrivillig skolefravær, eller nærvær som kanskje er et bedre ord.

Praksisinnlegg fra Frei ungdomsskole 

Frei ungdomsskole hadde et praksisinnlegg, der de presenterte hvordan de har jobbet med å få på plass rutiner og strukturer rundt fravær, og fokuset ligger på nærvær som er et mer positivt ladet ord enn fravær. Dette arbeidet var til inspirasjon for de andre skolene.

Beskrivelse av innholdet i konferansen

Noen av landets dyktigste forskere og praktikere var samlet for å bidra med, det aller siste innen forskning og utvikling.

I løpet av konferansen skulle du få hjelp til å styrke skolens:

  • Kartlegging, forebygging og samarbeid
  • Hjelp til elever utenfor komfortsonen
  • Evne til å gjøre handikap om til styrke

Etter konferansen skal du:

  • Være tryggere, og ha mer overskudd i egen jobb
  • Være klart dyktigere til å hjelpe elever som sliter
  • Ha tilegnet deg praktisk kunnskap om den viktige meldeplikten
Dag 2 på konferansen viser representanter fra oppvekstsektoren med hovedvekt på skoleledere og skolenes ressursgrupper som lytter til det digitale foredraget via storskjerm i Bystyresalen. - Klikk for stort bildeDag 2 på konferansen viser representanter fra oppvekstsektoren med hovedvekt på skoleledere og skolenes ressursgrupper som lytter til det digitale foredraget via storskjerm i Bystyresalen. Ingunn Strand