Desemberkonferansen 2022

Tema for årets Desemberkonferanse var "En verden i rask endring", da den ble arrangert for 39.gang i dag.

Desemberkonferansen 2022  En verden i rask endring. Ordfører Kjell Neergaard ønsker velkommen til den 39. Desemberkonferanse - Klikk for stort bildeDesemberkonferansen 2022 En verden i rask endring. Ordfører Kjell Neergaard ønsker velkommen til den 39. Desemberkonferanse Ingunn Strand

"Velkommen til Kristiansund"

-med disse ord åpner ordfører Kjell Neergaard den 39. Desemberkonferansen. Han fortsetter med at vi i Kristiansund alltid kommer tilbake, noe som også vil skje med fotballen. Ordføreren ønsket statsråden hjertelig velkommen og i samme slengen fremsnakket han kompetansen i salen og i regionen. Dersom statsråden skulle ha behov for kompetanse er det bare å henvende seg til oss her i regionen, smilte ordføreren.

Geopolitiske betraktninger

Konferansen var delt inn i fire bolker der Statsråd Terje Aasland, olje- og energiminister, startet første bolk med dette temaet for sitt innlegg "Ny global virkelighet  – hva betyr dette for norsk energipolitikk".

Mot slutten av innlegget kom Statsråd Terje Aasland med nyheten om at Olje- og energidepartementet godkjenner plan for videreutvikling av Oseberg-feltene samt endret plan for utbygging og drift av Eldfisk-feltet til prosjektdirektør Arild Gjerstad i Equinor og Rune Tveit i ConocoPhillips.

"Situasjonen i verden" var temaet Elisabeth Holvik, sjeføkonom i SpareBank 1 Gruppen, hadde på sitt innlegg.

De tre siste bolkene

Energikrise og bærekraft, Norskehavet og Ny global virkelighet – konsekvensene ble dekket av både lokale og nasjonale foredragsholdere.

Desemberkonferansen 2022  En verden i rask endrin - Klikk for stort bilde
Statsråd Terje Aasland, Arild Gjerstad i Equinor og Rune Tveit i ConocoPhillips. - Klikk for stort bilde
Desemberkonferansen 2022  En verden i rask endring trakk mange til Caroline konferansesenter i dag. - Klikk for stort bilde
Elisabeth Holvik holder foredrag på en scene 2022  En verden i rask endrin - Klikk for stort bilde