Ett år igjen til Kristiansund kommune tar i bruk Helseplattformen.

Tidligere i år innledet Arne Ingebrigtsen på informasjonsmøte og Helseplattformen. - Klikk for stort bildeTidligere i år innledet Arne Ingebrigtsen på informasjonsmøte og Helseplattformen. Ingunn Strand

Det er i dag ett år til vi skal ta i bruk Helseplattformen i Kristiansund.

Natt til 4. november 2023, tar ansatte i Kristiansund kommune i bruk Helseplattformen.

Oppstart av hovedprosjektet i Helseplattformen

Det er systemene Visma Profil i helse og omsorg, HsPro i Barn, familie og helse og CGM-legevakt for interkommunal legevakt som erstattes med Helseplattformen. Vi starter nå opp hovedprosjekt for å få alt på plass til oppstart. Vi skal bygge vår organisasjon inn i Helseplattformen, vi skal overføre data fra våre systemer inn i systemet, vi skal sikre at alle får riktig tilgang og vi skal kjøre en opplæring tilpasset de ulike gruppene sitt behov. For å lykkes med innføringen, har vi satt i gang et arbeid for å finne frem til ansatte som ønsker å være superbrukere på systemet. De vil få ekstra opplæring og vil bli satt i stand til å hjelpe sine kolleger i forbindelse med oppstart og i perioden etterpå. Noen vil også få denne rollen videre i ordinær drift.

Hva er Helseplattformen?

Helseplattformen AS er et offentlig-offentlig samarbeid som ble opprettet 1.mars 2019. De eies av Helse Midt-Norge og de kommuner som tar systemet i bruk. Selskapet har ansvar for innføring og fremtidig forvaltning av felles elektronisk pasientjournal og pasientadministrativt system for hele helsetjenesten i Midt-Norge.

Endringsprosjekt

Det å innføre Helseplattformen er ikke bare innføring av en ny EPJ, men også et stort endringsprosjekt. Vi får en økt mulighet for samhandling både internt i kommunen, men også ut mot samarbeidspartnere som Helseforetak og fastleger. Det blir en viktig jobb og sørge for at alle kommer seg gjennom denne reisen og blir satt i stand til å ta i bruk systemet på best mulig måte.

For mer informasjon om hva Helseplattformen er kan du se denne filmen.