Program for dagen
Fagdagen er tilpasset arbeidstiden til ulike tjenester og ble delt i to puljer med likt innhold. Kommunalsjef Olaug Haugen startet hver pulje, og ble etterfulgt av foredrag av Øyvind Kvello og presentasjoner av praksiseksempler fra lokale tjenester.
Mot en bedre fremtid for barna
Gjennom fagdagen håper kommunen å inspirere alle medarbeidere til å finne nye løsninger for en enda bedre hverdag for barna i Kristiansund. – Vi har et veldrevet oppvekstmiljø med høy kvalitet og engasjement. Samtidig skal vi alltid jakte på muligheter for forbedring. Dette er en dag for å dele erfaringer, styrke fellesskapet og bygge videre på det gode arbeidet som allerede gjøres, avslutter Haugen.
Kommunalsjef Olaug Haugen hadde invitert til fagdag i oppvekstsektoren. Hun vektla at vi i Kristiansund kommune er dyktige og barn og unge her har det i det store og hele godt, men noen sliter og de skal vi bli ennå bedre til å ivareta ved "Å være der barna er" og tidlig innsats.
Ingunn Strand
“Vi skal være der barna er”
Med temaet “Vi skal være der barna er” settes det fokus på å videreutvikle oppvekstsektoren i en tid med store endringer. Kommunalsjef oppvekst Olaug Haugen understreker viktigheten av en felles innsats.
– Vi er omkring 750 personer som hver dag jobber for å sikre gode vilkår for barn og unge i vår kommune. Sammen har vi et felles ansvar, uavhengig av profesjonstilknytning, for å møte utfordringene og se mulighetene som oppvekstreformen gir oss. Dere gjør allerede en veldig god jobb hver eneste dag, og det er jeg veldig takknemlig for smiler kommunalsjefen. Og hun fortsetter -og i dag skal vi jakte læring og inspirasjon til å bli ennå bedre for våre barn og unge i kommunen.
Felleskap i utvikling
Fagdagen fant sted på Campus Kristiansund, en sentral arena for kunnskap, innovasjon og samarbeid i regionen. Professor Øyvind Kvello fra NTNU var hovedinnleder og delte sin ekspertise om barns utviklingsmiljø, psykisk helse og tidlig innsats.
Kvello startet innlegget med å snakke om de endringene som kommer og at alle som jobber med barn og unge MÅ engasjere seg. Kristiansund er godt i gang for å møte de endringer som Oppvekstreformen krever. "Vi skal være der barna er" oppsummerer godt det Oppvekstreformen er tenkt å være.
Professor Øyvind Kvello holdt to foredrag på oppvekstsektorens fagdag. Han vektl betydningen av tidlig innsats og det å se den oppvoksende slekt.
Ingunn Strand
-Du som jobber aller tettest på barn og unge må fortelle oss hva som fungerer og hva vi skal ta med oss videre. Vi vil også ha innspill på hvilke behov dere ønsker å få dekket i de enkelte "hus" i grunntjenesten. Nå er vi i en brytningstid, slik at du har mulighet til å bidra til denne endringen på systemnivå. Vi må få innspill fra dere der ute i den fysiske verden, sa han.
– Tidlig innsats handler om å være til stede før problemene vokser. Det krever en proaktiv tilnærming og sterk lokal forankring, sier Kvello, som også trekker frem betydningen av samarbeid på tvers av tjenester og nivåer.
Kvello er tydelig i sin tale på at henvisning til hjelp er det motsatte av tidlig innsats, da er innsatsen overmoden og alt for seint ute. Skal vi innfri Oppvekstreformen må vi jobbe sammen og vi må endre måter vi jobber på. Kristiansund er godt i gang, og Kvello heier oss videre.
-Jeg sammen med flere andre i fagfeltet er i ferd med å publisere en bok der vi sier at vi vet om konkrete tidspunkter i et barns liv der vi kan forutse hva som vil skje med det enkelte barnet. Boken publiseres i 2025 forteller Kvello.
Eksempler fra praksisfeltet hos oss
Grete Pedersen, spesialpedagog i Opplæringstjenesten, tok opp tre kjennetegn ved barnehager som gir god utviklingsstøtte til alle barn i det allmennpedagogiske:
- Pedagogisk ledelse er viktig
- Det fysiske læringsmiljøet altså den 3.pedagogen
- Lekens betydning for barns utvikling
Rektor Marit Risan ved Rensvik skole viste filmen de har laget for å vise frem jobben som er gjort med “Landsbyskolen”.
Spesialpedagog i Opplæringstjenesten Grete Pedersen snakket om viktigheten av pedagogisk ledelse, den 3.pedagogen og lekens betydning for den oppvoksende slekts utvikling.
Ingunn Strand