Frei ungdomsskole deltar i Klassequizen

Kommende lørdag kan du se disse tre elevene fra Frei ungdomsskole i Klassequizen. NRK TV viser episoden der de konkurrerer mot 5 andre 10.klasser fra hele landet.

bilder av tre ungdommer - Klikk for stort bildeMartine Folkestad, Martin Valde Lystad og Anine Kvam deltar i klassequizen på NRK. Du kan se dem i aksjon lørdag 15.april. Ingunn Strand

Deltakere i fylkesfinale

Martine Folkestad, Martin Valde Lystad og Anine Kvam, som går på Frei ungdomsskole, deltok først i fylkesfinalen i Ålesund høsten 2022, før semifinale i Oslo i februar 2023.

Episoden kommer på NRK TV kommende lørdag.

-Vi deltok i fylkesfinalen sammen med Sula, Valldal og Haramsøy. Vi videre sammen med skolene fra Sula, forteller Martine.

Semifinale i Oslo

-Dette var en utrolig spennende opplevelse forteller de i kor. Martine ble litt "starstruck" av å møte Selda Ekiz, forteller hun. Det var morsomt å møte de andre lagene og vi fikk spesielt god kontakt med laget fra Majorstuen skole.

I semifinalen møttes seks lag og det har vært gjennomført seks semifinaler

-Vi deltok i en av de seks semifinalene. Og det var ett lag per semifinale som deltok i finalen. Hvem disse lagene er, er enn så lenge hemmelig. Oppgavene vi fikk i semifinalen var både enkle og vanskelige. Vi blandet noen fornavn og vi misset ved litt tull, dessverre, forteller Anine. De andre programmene har hatt vanskeligere oppgaver enn de vi hadde. 13 runder gikk fort og vi har ulik oppfatning av lengden på 45 sekunder.
-Vi greide ikke å lytte på de andre, vi var så fokusert og konsentrert at lytting gikk ikke forteller Martine. Vi ser frem til å se oss selv på tv, fortsetter hun.

Forberedelser

Martine og Martin øvde litt på tema de hadde bommet på tidligere, men ellers var de rimelig avslappede. Tema de hadde bommet på var blant annet politikere og norsk litteratur. Anine hadde spilt litt klassespill tidligere. Det de øvde på var ikke oppgaver som kom i semifinalen, så øvingen var ikke til hjelp heller, smiler Martin.

Via denne linken kan du se semifinalen på NRK TV