Godt i gang med årets ungdomsfiske

Kristiansund kommune er i år med på "Kommunale ungdomsfiskeprosjekt", og har inngått samarbeid med Nordmøre Fiskebåt om den praktiske gjennomføringen. Derfor har tre arbeidslystne ungdommer de siste ukene vært med fisker Jørgen Sagli på fiske, med base på Dalabergan. Fangsten leveres til Strømsholmen på Tustna. Ny besetning med neste gruppe ungdomsfiskere mønstrer på neste uke.

Kaptein og mentor Jørgen Sagli sammen med årets tre første ungdomsfiskere - alle er ikledd flytevest, om bord på en fiskebåt - Klikk for stort bildeFisker, kaptein og mentor Jørgen Sagli sammen med årets første gruppe ungdomsfiskere på fiskebåten Havterna. Aleksander Heggdal

I år blir Sagli mentor for totalt to grupper ungdommer med nysgjerrighet for fiskeryrket og en lyst til å se hva havet har å by på.

Første gruppe er godt fornøyd med å delta i prosjektet, som gir erfaring til sjøs, erfaring med fiske og penger i lomma. De forteller at noe av det beste har vært å jobbe på havet, og beskriver mentor Jørgen Sagli som en kunnskapsrikt og tålmodig person de har lært veldig mye av. Til neste gruppe anbefaler de å møte opp med godt humør, og stille mange spørsmål, slik får de mest ut av denne muligheten.

Gruppe 2 har mønstret på Havterna.

Mandag 10. juli mønstret gruppe 2 om bord på Havterna for to uker med læring, fiske og sommerjobb sammen med mentor og fisker Jørgen Sagli. Frem til morgenen torsdag 13. juli har de fanget et tonn fisk og de har allerede rukket å lære mye om det å være fisker. Alt ifra notdraging til sløying og behandling av fisken. Noe av det mest overaskende ungdomsfiskerne har funnet ut så langt er hvor sterke krabber egentlig er. De beskriver en spennende og lærerik arbeidshverdag med en læremester som ivaretar de godt. Ungdomsfiskerne er fornøyd med å ha søkt seg til prosjektet i sommer og gleder seg til å få lønn for eget arbeid når de leverer fisken til Strømsholmen.