Kristiansund kommune har inngått beredskapsavtale med Kristiansund Sanitetsforening

Tirsdag 21. februar signerte kommunedirektør Arne Ingebrigtsen, Lene Settemsdal i Kristiansund Yngre Sanitetsforening og Lillian Betten Aanes i Kristiansund Sanitetsforening avtalen om beredskapssamarbeid.

kommunedirektør Arne Ingebrigtsen, Lene Settemsdal i Kristiansund Yngre Sanitetsforening og Lillian Betten Aanes i Kristiansund Sanitetsforening signerer avtale om beredskapssamarbeid. Kristiansund kommune sin logo er i bakgrunnen - Klikk for stort bildeLillian Betten Aanes i Kristiansund Sanitetsforening, kommunedirektør Arne Ingebrigtsen og Lene Settemsdal i Kristiansund Yngre Sanitetsforening under signeringen av avtalen. Aleksander Heggdal

Avtalen skal stimulere til beredskapssamarbeid mellom Kristiansund kommune, Kristiansund Sanitetsforening og Kristiansund Yngre Sanitetsforening. Avtalen gjelder i fredstid og betyr at partene skal samarbeide før, under og etter ekstraordinære hendelser.

Utgangspunktet for samarbeidet er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sin visjon om et trygt og robust samfunn der alle tar ansvar, og Sanitetsforeningen sitt oppdrag om å avdekke, hindre og lindre menneskelig nød og lidelse.

Om Sanitetsforeningen

Sanitetsforeningen ble stiftet i 1896 og Kristiansund Sanitetsforening i 1905. Kristiansund Sanitetsforening og Kristiansund Yngres Sanitetsforening (KS) er livssynsnøytrale og partipolitisk uavhengige organisasjoner. De er lokalt forankret og tilknyttet den landsdekkende hovedorganisasjonen Norske Kvinners Sanitetsforening (NKS).

NKS har som ett av tre hovedformål å bidra til å trygge lokalsamfunnet og har siden oppstarten i 1896 vært en beredskapsorganisasjon. Historisk var formålet å stille med sanitetsmateriell i tilfelle krig. I moderne tid bidrar sanitetskvinnene med omsorgsberedskap; trygghet, mat og omsorg.