Kristiansund kommune tildeles Framsiktprisen

Framsikt delte i dag ut prisen for "Beste helhetlige kommunale virksomhetsstyring", der Erna Solberg leste opp begrunnelsen fra juryen, under Framsikt Brukerforum 2022, til Kristiansund kommune.

Kristiansund er årets vinner av fagprisen for beste rød tråd, som i år ble delt ut for andre gang. Juryen er meget imponert over den systematikken kommunen har fått til. Blide av Arne Ingebrigtsen - Klikk for stort bildeKristiansund er årets vinner av fagprisen for beste rød tråd, som i år ble delt ut for andre gang. Juryen er meget imponert over den systematikken kommunen har fått til

Fagpris for beste helhetlige kommunale virksomhetsstyring

Kristiansund er årets vinner av fagprisen for beste rød tråd, som i år ble delt ut for andre gang i år. Juryen er meget imponert over den systematikken kommunen har fått til.

– Alle kommuner bør studere denne praksisen for helhetlig virksomhetsstyring. Dette er absolutt beste praksis i kommune-Norge og vel verdt at andre kommuner kopierer og lar seg inspirere av, er deler av begrunnelsen.

Juryen viste også til at Kristiansund kommune har utviklet en god og helhetlig praksis for styring. Kommunen kombinerer bruken av historiefortellinger, visuelle fremstillinger, modeller og metaforer, med en gjennomgående likt oppbygget struktur i alle plan-, styrings- og rapporteringsdokumenter.

Alle mål er forankret i kommuneplanens samfunnsdel, og hentes inn i handlingsdelen i økonomiplanen, der det brytes ned på sektor og virksomhet. I tillegg viser juryen til månedlig, tertialvis og årlig tilbake på de samme målene til politiske ledelse. Juryen finner også tydelige resultatindikatorer, som gjør det mulig for utenforstående å vurdere måloppnåelsen.

Kristiansund kommune var i finalen sammen med Fredrikstad og Kongsberg kommuner.