Last ned HelsaMi

HelsaMi er en app med flere bruksområder.

I forbindelse med vaksinering av barn og unge, letter denne appen kommunikasjonen mellom deg som forelder og skolehelsetjenesten.

HelsaMi og samtykke til vaksinering

I disse dager pågår det vaksinering av barn og unge i Kristiansund kommune.  Du som forelder har kanskje mottatt et varsel fra skolen om at det er ønskelig at du laster ned denne nye appen. Dette gjelder foreldre som har barn i den alderen der barn vanligvis vaksineres. Vi vi følger barnevaksinasjonsprogram som Folkehelseinstituttet har laget. Du finner mer informasjon om dette programmet via denne linken.

For at barn skal kunne vaksineres må foreldre være enige i hver enkelt vaksine som skal settes. Det er tilstrekkelig at en av foreldrene samtykker. Nå har du forelder mulighet til å ha denne dialogen med skolehelsetjenesten via appen HelsaMi.

Vi oppfordrer derfor alle foreldre til å laste ned appen på sin telefon og legge til sitt eller sine barn her. Dette gjelder barn under 16 år.

Hvordan laste ned HelsaMi?

Du finner HelsaMi på din telefon der du laster ned andre apper. Du finner også mer informasjon om HelsaMi via denne linken til hjemmesiden.

Forenkling og sikkerhet

-Når HelsaMi er tatt i bruk av de fleste foreldre vil dette fungere “gullegodt” sier fagleder Barn, familie og helse Nina Nordhopbakk.

-Appen vil medføre en raskere, tryggere og tidsbesparende dialog mellom den enkelte familie og skolehelsetjenesten. Her kan du som forelder ha direkte dialog med din helsesykepleier, for å trekke fram en enkelt aktivitet du kan gjøre. Du kan også følge med på vekstkurven til barnet ditt i appen, som en annen enkeltaktivitet. Akkurat nå er det mer tidkrevende før alle har tatt appen i bruk og har blitt kjent med alle funksjonalitetene den har, avslutter Nina.

HelsaMi og ung voksen

Når du nærmer deg 16 år anbefaler vi at du laster ned HelsaMi og logger deg inn på egen app. Dine foreldre mister tilgangen til dine helseopplysninger i det øyeblikk du fyller 16 år.