Navn: Marit Wærstad
Alder: 48
Utdannelse: Allmennlærerutdanning, har i tillegg videreutdanning i matematikk, natur og miljø samt norsk som andrespråk – det siste er et krav etter integreringsloven, skal ha norsk som andrespråk. Godkjent lærerutdanning. Glad for at fagfeltet kommer i fokus.
Nåværende jobb: Rektor Voksenopplæringen
Forrige jobb: Undervisningsinspektør hos Voksenopplæringen, startet som lærer i 2005 ved Voksenopplæringen.
Hvordan er du som leder?
-Som leder er jeg opptatt av å bygge gode relasjoner og skape tillit. Jeg kjenner personalet godt og opplever at de fleste stoler på meg, nok til å gi ærlige tilbakemeldinger hvis jeg gjør noe feil. Jeg er sterk på organisering og jobber med å bli enda bedre på delegering, smiler den nytilsatte rektoren ved Kristiansund voksenopplæring, Marit Wærstad.
-Jeg trives best når jeg jobber i et godt team, der medarbeiderne bidrar aktivt til å utvikle skolen. Våre lærere er flinke til å komme med forslag, og jeg ønsker å legge til rette for relevante kurstilbud som støtter deres arbeid. Jeg har fått høre at jeg ofte tenker raskt, og dette bruker jeg til å drive prosessene fremover. Samtidig jobber jeg med å skape bedre struktur i møter og planlegging, særlig innen HMS og samarbeidet med tillitsvalgte, fortsetter hun.
-Vi møter utfordringer knyttet til langsiktig planlegging, blant annet fordi vi sjelden vet hvor mange deltakere vi vil ha. Antallet kan variere, og vi må ofte tilpasse ved å slå sammen grupper, utvide eksisterende grupper eller starte nye. Akkurat nå har vi rundt 300 deltakere, og blant dem er det mange ukrainere som allerede etter tre måneder skal over i arbeidsrettede tiltak. Dette fører til hyppige endringer i våre tilbud, forklarer rektoren.
-For de som har rett til norskopplæring, sørger vi for et tilbud innen tre måneder etter bosetting. Vi har semesterstart i august og januar, men tilbyr også kontinuerlige oppstarter ved behov. Dette krever et tett samarbeid med flyktningtjenesten, som har ansvar for deltakerne i introduksjonsprogrammet, forklarer hun videre.
-Jeg er opptatt av å støtte medarbeiderne med den informasjonen og oppfølgingen de trenger, slik at vi sammen kan skape gode resultater for skolen og våre deltakere, forteller hun.
Hva er din ambisjon som rektor?
-Min ambisjon som rektor er å videreutvikle skolen til å bli en solid og fremtidsrettet enhet som møter både deltakernes og samfunnets behov. Jeg ønsker å styrke strukturen i kurstilbudene våre, slik at vi kan tilby enda mer relevante og fleksible opplæringsløp. Samtidig jobber jeg for å bygge et tettere samarbeid med våre viktigste samarbeidspartnere, som NAV, flyktningetjenesten og næringslivet i Kristiansund og Averøy, forklarer rektoren.
-Jeg vil at skolen skal være godt rustet til å håndtere svingningene vi vet kommer, enten det er i form av økt behov for språkopplæring eller perioder med færre deltakere. Det krever langsiktig planlegging samt en økonomisk bærekraftig drift.
-For meg handler det også om å skape et inspirerende miljø, hvor både lærere og deltakere føler seg verdsatt og motivert. Jeg ønsker å se enda flere tidligere deltakere lykkes i arbeidslivet eller videre utdanning – det er en stor glede å vite at skolen har vært en viktig del av deres reise.
Min ambisjon er å lede skolen i en retning der vi ikke bare leverer resultater, men også setter et tydelig fotavtrykk som en skole som gjør en forskjell, både for den enkelte deltaker og for lokalsamfunnet, smiler Marit.
Mange ser på det å jobbe i offentlig sektor som noe mer enn bare en jobb, mer som en del av et større samfunnsoppdrag. Hvordan plasserer du deg selv inn et slikt perspektiv?
-For meg handler det å jobbe i offentlig sektor om langt mer enn bare en jobb – det er en livsstil og en forpliktelse overfor samfunnet. Jeg har vokst opp med en sterk verdiforankring gjennom frivillig arbeid, ved at min mor som var og er aktiv i Røde Kors. Det har nok preget meg og gjort det naturlig å ende opp i en rolle der jeg får bidra til noe større, forteller Marit.
-Voksenopplæringen er ofte det første møtet mange nyankomne har med det norske samfunnet, og for mange er vi de nordmennene de har mest kontakt med i starten. Det stiller høye krav til både omsorg og forståelse. Vi møter mennesker som deler livshistoriene sine, trenger hjelp til å orientere seg i Norge eller håndterer utfordringer som familiegjenforening eller integrering. Å være en del av dette krever engasjement og tilstedeværelse langt utover en tradisjonell arbeidstid.
-Arbeidet vårt er mangfoldig. Vi tilbyr lovpålagt opplæring i samfunnskunnskap og norsk, både på dagtid og kveldstid, og støtter deltakerne med alt fra språkutvikling til praktiske utfordringer som å forstå brev fra offentlige instanser eller bidra til å forstå innholdet og viktigheten av foreldresamtaler. Jeg ser det som et privilegium å fortsatt undervise og ha direkte kontakt med deltakerne – det gir meg en sterk tilknytning til det vi jobber for.
-Dette arbeidet handler om å gjøre en forskjell i folks liv. Det er krevende, men også svært givende. Jeg er stolt av at vi, sammen med flyktningtjenesten og andre samarbeidspartnere, bidrar til å bygge bro mellom mennesker og det norske samfunnet. Det er ingen 8-16-jobb, men et samfunnsoppdrag jeg tar med meg 24 timer i døgnet, smiler Marit.
Hva er det beste med Kristiansund?
-Det beste med Kristiansund er nærheten til alt. Her har man kort vei til både naturen og sentrum, noe som gjør byen utrolig praktisk og trivelig å bo i. Kristiansund er en stabil, koselig og vennlig by med et levende lokalmiljø. Jeg setter stor pris på kulturtilbudene her, og gleder meg alltid til høydepunkter som Operafestuken. Det blir også spennende når Normoria åpner, og jeg ser frem til at sentrum skal bli enda mer brukt og utviklet.
-Det er også inspirerende å se den positive utviklingen som skjer i kommunen, spesielt arbeidet med å være der barna er. Kristiansund er en by med mye å by på, og det er en glede å være en del av dette fellesskapet.
Hva gleder du deg mest til?
- Jul, ler Marit godt.
-Jeg gleder meg mest til å finne min egen plass som rektor og bygge videre på det gode arbeidet som allerede er lagt ned. Jeg har hatt en flott rektor å følge etter, og planen er ikke å endre for mye på en gang, men heller gradvis være med på å legge føringer og utvikle skolen i en positiv retning.
Det er spesielt viktig for meg å bidra til bedre systemer for integrering, ikke bare på skolen, men i hele kommunen. Jeg brenner for å gi muligheter til de med minst forutsetninger, og det er utrolig givende å se mennesker som startet som analfabeter, lykkes og finne sin plass i samfunnet.
Jeg gleder meg til å få til noe som virkelig gjør en forskjell – for deltakerne, for lærerne og for lokalsamfunnet. Det er en stor motivasjon å kunne være med på å skape resultater som betyr noe for menneskene vi jobber med hver dag, sier Marit helt avslutningsvis.
I arbeidet med denne artikkelen har ChatGPT vært benyttet som et verktøy.