Midler til Newton-rom i Kristiansund

I går delte Sparebanken Møre ut 5 millioner til Newton-rom i Kristiansund. Møre og Romsdal fylkeskommune stiller med 1,5 millioner. Dette rommet skal inn i Campus Kristiansund neste høst.

folk papir byggeplass - Klikk for stort bildeSparebanken Møre ved banksjef Tore Vevang delte ut 5 millioner kroner til Newton-rom i Kristiansund. Ordfører Kjell Neergaard tok i mot på vegne av Campus Kristiansund og Kristiansund kommune. Trygve Strand Joakimsen / Tidens Krav

Betydelige midler delt ut

På vegne av Kristiansund kommune og Campus Kristiansund mottok ordfører Kjell Neergaard en sjekk på 5 millioner fra Tore Vevang i Sparebanken Møre denne uken. -Vi ser på realfag som utrolig viktig og ønsker å bidra til økt realfakskompetanse i regionen, og håper dette bidraget vil øke interessen for nettopp realfag, sier Vevang.

Ordfører Kjell Neergaard er veldig takknemlig på vegne av den oppvoksende slekt som skal få mulighet til å lære og erfare hva realfag kan være. Dette er et viktig element til å skape interesse for realfag og for å studere på Campus Kristiansund.

Hva vil et Newton-rom i Kristiansund bety?

Olaug Haugen som er kommunalsjef oppvekst i Kristiansund kommune er veldig glad for disse midlene. -Dette er midler som skal brukes av elever i grunnskolen i Kristiansund og omegn. Her får de en introduksjon til et akademisk miljø, et innovasjonsmiljø, bedrifter, her får de også en introduksjon til en fellesarena som skal tas i bruk i Kristiansund neste år og tilgang til et kunnskapsmiljø som viser potensialet som er i realfagene, forteller en engasjert kommunalsjef.

Newton rom

Slik forklares noe av innholdet i et Newtonrom: Nettverket av kommuner, Newton-rom og Newton-lærere arbeider for at barn og unge skal oppleve engasjement, praktisk arbeid og mestring med realfagene.

For mer informasjon om hva et Newton-rom er sjekk denne hjemmesiden.