Ny enhetsleder for legetjenester

Enheten legetjenester fikk ny enhetsleder for kort tid siden

De korte fakta

Navn: Gunn Anita Gjøvik

Alder: 46

Utdannelse: Utdannet kokk og sykepleier. Har videreutdanning i folkehelse, samfunnsplanlegging og ledelse. Holder på med en master i helseledelse ved NTNU.

Nåværende jobb: Enhetsleder for legetjenester

Forrige jobb: Konstituert enhetsleder for Storhaugen helsehus.

Hvordan er du som leder?

-Jeg tror jeg er snill, jeg er opptatt av å bygge gode relasjoner og opptatt av kvalitet samt at jeg er nok en leder som er verdibasert. Jeg ønsker å lede i tråd med mine verdier. Jeg ønsker å bygge kultur og lag, smiler den nye enhetslederen for legetjenester, Gunn Anita Gjøvik.

Hva er din ambisjon som enhetsleder?

-Ambisjonen er først og fremst at enheten skal ha gode og profesjonelle tjenester til innbyggerne.  Videre ønsker at vi skal skape et godt arbeidsmiljø basert på en god kultur.  Når du kommer på legevakta skal du merke at vi som er på jobb trives her og at vi har et godt arbeidsmiljø.

-Det interkommunale perspektivet er noe jeg liker spesielt godt, at jeg kan være med å bygge tjenester som også kommer andre kommuner til gode.

-Jeg tror at spesielt legevakt og fastlegeordningen blir en viktig trygghet for våre innbyggere når sykehuset samlokaliseres på Hjelset fra 2025. Nå er det gjerne slik at de som trenger helsebistand kontakter sykehuset direkte, mens det nok vil bli større pågang på Legevakten når hele sykehuset på Hjelset er ferdig og tatt i bruk som fellessykehus fra Nordmøre og Romsdal. Vi har allerede nå startet med strykning av tilbudet på Legevakten, med to leger på jobb både kveld og helger. Dette er et gode både for pasientene og for legene som skal jobbe hos oss. De får en kollega å snakke med om ulike problemstillinger og du som pasient får raskere hjelp.

Hva går jobben din ut på?

-Det er å ha det overordnede ansvar for økonomi, ledelse og personal. Jeg har også lederansvaret for sykehjemslegene, kommunepsykologene samt også det overordnede ansvar for HMS for alle i enheten for legetjenester. Jeg skal legge budsjett, følge opp økonomien, skrive politiske saker ved behov samt at jeg er en del av kommunalsjefens ledergruppe

Kultur

–Jeg ønsker at det skal være kjekt å komme på jobb og at pasienter som kommer på kontoret skal bli møtte med et “Hei” og at alle blir sett her på huset. Vi skal se hverandre og våre pasienter, vi skal bry oss om alle sammen. Vi skal ha det gøy på jobb, vi skal ha Mot til å bry oss. Vi skal jobbe sammen som et stort team og alle skal kunne bruke kunnskapen sin til det beste for alle sammen.

Hva er enheten legetjenester?

I enheten er det interkommunal legevakt, kommunepsykologer, fastlegeordning, legevaktsoverlege, Bryggen medisinske senter og sykehjemsleger.

Enheten skal bygges opp fra bunn og settes sammen som en ny enhet. Dette er en spennende jobb– det å bygge en enhet fra bunn av. Det blir viktig å bygge synergier på tvers av fagfeltene og skape en kultur for godt arbeidsmiljø som kommer til syne helt ut til alle som kommer innom oss.