Ny enhetsleder for Nordmøre interkommunale brann og redningstjeneste

Stian Duaas er ny enhetsleder for Nordmøre interkommunale brann og redningstjeneste. Han startet i slutten av september, og har da innehatt jobben i knappe tre måneder..

De korte fakta

Navn: Stian Duaas

Alder: 47

Utdannelse: Utdannelse gjennom befalsskole. Politihøyskolen med 3-årig bachelor samt en master i politivitenskap, etterforskning og etterforskningsledelse

Nåværende jobb: Enhetsleder for Nordmøre interkommunale brann og redningstjeneste

Forrige jobb: Avsnittsleder for grov vold og seksuelle overgrep ved Møre og Romsdal politidistrikt.

Hvordan er du som leder?

-Godt spørsmål. jeg er ikke den rette til å svare på dette spørsmålet men skal forsøke, smiler enhetslederen. -Jeg ønsker å være en inkluderende leder som skaper en relasjon til min medarbeidere. Og jeg ønsker involvering i ledelsesarbeidet. Relasjonsledelse er vel begrepet jeg lette etter. Er overbevist om at folk gjør det lille ekstra for å nå målet som er satt i fellesskap, fortsetter han.

-Flere hoder tenker bedre enn ett, jeg er også opptatt av brukerinvolvering. Det faktisk å forstå arbeidet som mine medarbeiderne står i er viktig for at vi sammen kan nå våre mål. Brukermedvirkning kan være utfordrende, samtidig er det med på å sette retning og det bidrar godt i arbeidet med forankring av retning og mål.

-Noe som også er viktig men og krevende er informasjon og kommunikasjon. Hvordan få formidlet det jeg ønsker at mine medarbeidere skal forstå? Det å være sikker på at min oppfatning er den samme som andres oppfatning er essensielt og krevende. Jeg håper at jeg lykkes med det ved å informere så mye jeg kan smiler enhetslederen.

Hva er din ambisjon som enhetsleder?

-Min ambisjon er å levere faglig gode tjenester og service til innbyggerne både innen forebyggende arbeid og brann- og redningstjeneste. I tillegg skal Nordmøre interkommunale brann og redningstjeneste, NIBR, være en attraktiv arbeidsplass som bygger på kvalitet, helse miljø og sikkerhet samt et godt arbeidsmiljø.

-Forebyggende avdeling gjør en fantastisk god jobb. De er med på å gjøre at det ikke begynner å brenne.  Ambisjonene er at vi skal utvikle vår faglige kompetanse som allerede finnes hos oss. Alle medarbeidere skal være stolt av at de jobber i Nordmøre interkommunale brann og redningstjeneste.

Hva går jobben din ut på?

-Jobben min består mye i administrasjon, avvikshåndtering, økonomi, personaloppfølging og andre oppgaver. I tillegg skal jobben min være av strategisk karakter. Siden jeg har manglet en person i ledergruppen, har jeg ikke rukket så mye av det siden jeg startet i høst. Dette har gitt meg et veldig godt innblikk i de mer operative delene av driften av denne enheten. Denne kunnskapen kommer utrolig godt med i det videre arbeidet når jeg skal ta tak i de mer strategiske linjene fremover, forklarer enhetslederen.

-Jeg skal legge til rette for de gode og rette beslutningene. Vi er et lederteam her. Per i dag består teamet av 3 personer, der er; leder beredskap og leder forebyggende samt meg som enhetsleder. Sammen skal vi lede enheten til gode tjenester for alle vår innbyggere sier Duaas avslutningsvis.

Interkommunal tjeneste

Siden dette er en interkommunal enhet har mine medarbeider ulike arbeidsforhold i den forstand at de i Kristiansund i hovedsak er fulltids brannkonstabler mens de for eksempel på Smøla har jobben som deltidskonstabler. For meg er det viktig å jobbe for å sy sammen alle disse avdelingene slik at vi kan tilby samme gode tjenester til alle innbyggerne i alle de fire kommunene i samarbeidet. Disse fire samarbeidskommunene er Aure, Averøy, Kristiansund og Smøla.