Ny skole på Goma bygges innenfor vedtatt budsjett, og blir ferdig i rett tid.

Bystyret i Kristiansund sitt vedtak om å bygge ny barneskole for 400 elever på Goma realiseres nå. Betonmast Røsand AS er tildelt oppdraget etter anbudskonkurranse.

I 2022/23 har det vært jobbet med rom- og funksjonsprogram for skolen, og kravspesifikasjon for anbudsutlysing. Nå har bygging av skolen vært ute på anbud som totalentreprise, det kom inn tre tilbud, ett ble forkastet og  30. juni 2023 meddelte kommunen at Betonmast Røsand AS får oppdraget. Karensperioden er over, og Kristiansund kommune offentliggjør nå nyheten.

Gruppebilde. Rektor Kjell Arne Haugen, kommunalsjef skole og oppvekst Olaug Haugen, kommunalsjef kommunalteknikk og kultur John Einar Aune Skontoft, leder eiendomsdrift Knut Andreas Stai, prosjektleder Trine Daae Gorseth, kommunedirektør Arne Ingebrigtsen, ordfører Kjell Neergaard og enhetsleder eiendomsdrift Tormod Borge Skundberg. - Klikk for stort bildeProsjektledelsen og kommuneledelsen. Fra høyre øverst: Rektor Kjell Arne Haugan, kommunalsjef oppvekst Olaug Haugen, kommunalsjef kommunalteknikk og kultur John Einar Aune Skontoft, leder eiendomsdrift Knut Andreas Stai, prosjektleder Trine Daae Gorseth, kommunedirektør Arne Ingebrigtsen, ordfører Kjell Neergaard og enhetsleder eiendomsdrift Tormod Borge Skundberg. Aleksander Heggdal

Betonmast Røsand AS som har fått oppdraget med bygging av skolen, har levert tilbud som er innenfor bystyrets vedtatte økonomiske ramme i økonomiplanen, og innenfor forventet byggetid. Det gjør at den nye skolen på Goma skal være ferdig til oppstart skoleåret 2025/26, og denne framdriften er i tråd med bystyrets vedtak. Oppdraget er innenfor bystyrets vedtatte rammer, og iverksettes av kommunedirektøren.

Svært fornøyd prosjektledelse og ledelse i Kristiansund kommune.

- Å satse på skolen er å satse på framtida, og det er en klar prioritering fra bystyret som nå blir realisert, sier en fornøyd ordfører, Kjell Neergaard.

- Vi er svært glade for at byggeprosjektet har kommet så langt, og om 2 år begynner elever, lærere og andre fagfolk fra Dalabrekka og Goma skole på ny og framtidsrettet skole på Goma. Vi ser fram til et godt samarbeid med Betonmast Røsand AS, som har erfaring fra å bygge nye skoler på Nordmøre og i andre deler av landet, sier Olaug Haugen, kommunalsjef for oppvekst.

Uttalelse fra Betonmast Røsand AS

– Det er veldig gledelig å få bidra til nok et stort og viktig samfunnsprosjekt for Kristiansund kommune. Vi er nettopp ferdig med skole av tilsvarende størrelse i nabokommunen Averøy, og ser virkelig fram til å starte opp prosjektet til høsten, sier daglig leder i Betonmast Røsand AS, Eskild Røsand.

Slik vil den nye skolen

illustrasjon tegning av den nye Goma skolen - Klikk for stort bildeIllustrasjon på hvordan den nye skolen på Goma skal se ut når den er ferdig bygget om to år. Illustrasjon Norconsult