Ny skole på Goma om 2 år, og midlertidig drift av Dalabrekka og Goma skole nå

Store endringer i skolestrukturen er i rute.
I Kristiansund kommune jobbes det iherdig med prosjektering, planlegging og gjennomføring av store og små oppgaver for at den nye skolen på Goma skal stå ferdig til innflytting om 2 år.

mann ute lastebil - Klikk for stort bildeRektor Kjell Arne Haugan står i skolegården på Dalabrekka skole som fra høsten av skal huse alle elever som sogner til Dalabrekka og Goma skoler ved midlertidig drift. Ingunn Strand

Kort historisk bakteppe

I tråd med vedtakene i Kristiansund Bystyre i sakene 114/20, 27/21 og budsjett- og økonomiplanvedtak 2023-2026 skal det bygges ny felles skole for Dalabrekka og Goma, på Goma. Den nye skolen er planlagt ferdig innflyttingsklar til skolestart skoleåret 25/26.

Bygging av den nye skolen for 400 elever på Goma er nå ute på anbud, og frist for å levere tilbud er 23 juni. I ett år har over 50 personer  fra ulike miljø vært involvert i utforming av den nye skolen.
Inn med illustrasjon av den nye skolen på Goma.

Når den nye skolen skal bygges på Goma, skal elever, lærere og andre fagfolk flytte over i en fase med midlertidig drift på Dalabrekka, sammen med elever og lærere der.

illustrasjon tegning bygg - Klikk for stort bildeIllustrasjon på hvordan den nye skolen på Goma skal se ut når den er ferdig bygget om to år.

Midlertidig drift

I disse dager jobbes det med en god del endringer på Dalabrekka skole for å etablere  god skoledrift som er klar til å ta imot alle elever og lærere ved skolestart høsten 2023. Denne midlertidigheten skal vare i 2 år, frem til den nye skolen på Goma er innflyttingsklar.

Å bli en enhet krever innsats

Sommeren 2022 ble Kjell Arne Haugan tilsatt som felles rektor for Dalabrekka og Goma barneskole. I løpet av dette siste skoleåret har både de voksne og barna som skal gå på samme skole, hatt flere møtepunkt. De har vært på turer, de har besøkt hverandre, kontaktlærere har utarbeidet nye klasser for å trekke frem noen av aktivitetene.
Det er et midlertidig drift i to år, men når den perioden er over skal elever og voksne over i et flunkende nytt bygg som er bygd for fremtidens læring.

Fysiske og synlige endringer og arbeid i disse dager

I den siste tiden har det skjedd mange synlige endringer på Dalabrekka. Uværskuret har blitt revet, ny rampe på gymsalen er i ferd med å komme på plass, kulturrommet har fått ny funksjon som bibliotek også, det står straks klart ett nytt klasserom, lærere får nye arbeidsplasser i felles lokaler der de også får nytt møterom vegg-i-vegg og et nytt bygg med to klasserom skal straks på plass der uværskuret sto til for kort tid siden.
Mye skjer med god planlegging og god gjennomføring.

Klasserom i nytt modulbygg

Det skal på plass 2 nye klasserom i et modulbygg samt at andre funksjoner også skal inn i dette bygget. For å få plass til dette modulbygget måtte uværsskuret rives. Dette arbeidet startet for et par uker siden.
I løpet av forrige uke ble rivingen av uværsskuret gjennomført og modulbygget skal da kunne settes på plass.
I uke 25 vil alle moduler til modulbygget være på plass og medføre at alle elever og voksne har skole og arbeidsdagen sin et annet sted den dagen bygget kommer. Dette kommer rektor med mer informasjon om når alle detaljer er på plass.

Kommunalsjef Olaug Haugen sier at det er god dialog mellom skolen, prosjektledelse i Norconsult og entreprenører som gjennomfører det praktiske byggearbeidet. Dette arbeidet gjøres på en oversiktlig og trygg måte, sier kommunalsjefen.

Informasjon til alle involverte

Det har vært informert ut til alle berørte. Dette har rektor Kjell Arne Haugan gjort både personlig i ulike møter og digitalt via Visma skole.
Som kommunalsjefen har sagt ved flere anledninger kan det nok ikke informeres for mye, men vi mener vi har informert grundig og godt til alle parter.
Informasjon og medvirkning har vært en stor del av arbeidet som har pågått siden vedtaket i Bystyret for 3 år siden. Samarbeidet har vært gjennomført med både tillitsvalgte og vernetjenesten både på skolen og med hovedtillitsvalgte og hovedverneombud. Samarbeidsutvalget ved skolen har også gjennomført møte der informasjon har vært gitt.

Møte med FAU, rektor og kommunalsjef

-Både i januar og i midten av april ble det gjennomført  informasjonsmøte med FAU, rektor og kommunalsjef til stede. Her gikk vi igjennom hva som skal skje denne våren. Her var alt fra hvem som skal ha ansvar for klasseinndeling, hvordan friminuttene deles inn for å utnytte utearealet best mulig, hvilke rom som skulle endres til hvilken funksjon, hvilke klasser som skal til hvilke rom, riving og bygging av ulike bygg, forteller rektor Kjell Arne Haugan.
-Presentasjonen som ble gått gjennom på møtet ble sendt ut til alle registrerte foresatte i Visma skole-appen et par dager etter dette møtet i april, sier rektoren.

Intensivert informasjon de siste par ukene

For et par uker siden startet vi med å sende ut informasjon ukentlig til alle foresatte via Vismaskole-appen om det som skjer på skolen hver uke. I appen vil det komme informasjon om praktiske aktiviteter som skal skje i forhold til klargjøring av Dalabrekka for midlertidig drift fra skolestart skoleåret 2023/2024.

Ønsker du å lese mer detaljert informasjon om arbeidet som er gjennomført, finner du dette via denne linken til saksfremlegget til møtet i Arbeidsmiljøutvalget 6.juni 2023.