Olga Algayerova fra UNECE besøkte Ålesund i august

FNs "Under Secretary General og Executive Secretary of The United Nations Economic Commission for Europe (UNECE)", Olga Algayerova besøkte Ålesund i midten av august 2022.Bilde av disse menneskene: Cecilie Myrstad, Sparebanken Møre, Terje Bøe, Spilka/NHO, Marielle Mannseth, Norsk Hydrogen, Olga Algayerova, UNECE, Kire Ilioski, Rolf Fiskerstrand, Fiskerstrand Verft, KariAina Eik, United Cities, Erik Espeseth, NHO/Tafjord Kraft og Elin Ous, NHO. - Klikk for stort bildeCecilie Myrstad, Sparebanken Møre, Terje Bøe, Spilka/NHO, Marielle Mannseth, Norsk Hydrogen, Olga Algayerova, UNECE, Kire Ilioski, Rolf Fiskerstrand, Fiskerstrand Verft, KariAina Eik, United Cities, Erik Espeseth, NHO/Tafjord Kraft og Elin Ous, NHO. Ingunn Strand

Besøk i Ålesund

Olga Algayerova besøkte Ålesund i august, for et arbeids og strategi møte med United Cities. På programmet sto ulike møter med både offentlige og private aktører, der det underliggende tema var bærekraft. Møtene fant sted hos United Future Lab på NMK (Norsk Maritimt Kompetansesenter).

Dette var en unik mulighet for aktører i offentlig og privat sektor i fylket til å presentere arbeidet som har blitt gjort i egen organisasjon, for Algayerova som er en innflytelsesrik person inn i FN-systemet.

Deltakere både fra offentlig og privat næringsliv

Møre og Romsdal fylkeskommune fortalte om hvordan de har jobbet frem fokuset på bærekraft og ambisjonen om å bli Bærekraftsfylke nummer 1 i landet. De trakk og frem det viktige og store arbeidet med KPIer som er gjennomført i fylket. Disse KPIene er identifisert for å kunne måle hvordan de ulike områder gjør det i forhold til bærekraft. Det er her snakk om 97 indikatorer innenfor 23 kategorier som tar utgangspunkt i ett av de tre dimensjonene sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft.

Marianne Aasen, kommunedirektør fra Molde, trakk spesielt frem vannprosjektet de har jobbet med i kommunen. Cecilie Myrstad fra Sparebanken Møre, trakk frem jobben de gjør med å være en sparringpartner for sine kunder. Rolf Fiskerstrand fra Fiskerstrand verft, Terje Bøe fra Spilka/NHO og Marielle Mannseth fra Norsk Hydro snakket alle om jobben de utfører og det fokuset de har i forhold til bærekraft.

Internship program ved Campus Kristiansund

Roland Mauseth, som er prosjektleder for Campus Kristiansund, fortalte om det nye prosjektet som United Cities starter i samarbeid med Møre og Romsdal Fylkeskommune og Kristiansund Kommune i september. Dette er et Internship program ved Campus Kristiansund der kompetente ressurser fra hele verden skal jobbe med bærekraft i definerte prosjekter i offentlig og privat sektor.

Hvem er Olga Algayerova?

Hun leder FNs viktigste politiske organ i Europa/USA/Canada, UNECE, der hun er Under Secretary General og rapporterer direkte til FNs Generalsekretær. I 2022 leder hun også arbeidet med å koordinere strategier for alle FNs økonomiske kommisjoner det vil si for alle land i verden.

Helt unikt at hun tok seg 3 dager her oppe sammen med oss, hun er svært begeistert for arbeidet og vi vil jobbe tett sammen i årene fremover med å koordinere alle United Cities og FN aktiviteter, forteller en engasjert og veldig fornøyd Kari Aina Eik.

Olga sier at «United Cities Internship program er helt fantastisk».

Du finner mer informasjon om organisasjonen UNECE via denne linken.