Om Brunsvika bro i Hagbart Brinchmanns vei

Arbeidet som ble påstartet i høst, med kartlegging av tilstanden på Brunsvika bro, ble aktualisert denne uken med hendelsen der en bil nesten havnet utenfor broen.

Kartillustrasjon over området rundt Brunsvika bro. - Klikk for stort bildeKartillustrasjon over området rundt Brunsvika bro.

Hendelse på Brunsvika bru denne uken

Vi er kjent med hendelsen natt til onsdag denne uken, der en bilist kjørte delvis gjennom rekkverket og ble hengende med hjulene utenfor Brunsvika bro. Heldigvis gikk det bra uten alvorlige personskader etter det vi er kjent med.

Vi har noen kommentarer til kommunale broer

Kommunale broer er ikke underlagt det samme regelverket som statlige og fylkeskommunale broer, og det er i større grad opp til kommunen selv å vurdere krav og behov knyttet til de kommunale broene.

Dette fritar selvsagt ikke kommunen fra det overordnede ansvaret for trafikksikkerhet, samt å sørge for tilfredsstillende drift og vedlikehold av det kommunale veinettet, inkludert broene våre.

Brunsvika bru

Kristiansund kommune startet på en omfattende undersøkelse tidligere i høst med sikte på å fastslå blant annet broens tilstand samt bæreevne. Broen ble bygget på siste halvdel av 1950-tallet, og den gang var det ikke krav til kjøresterkt rekkverk slik det er på bruer av nyere dato.

Rekkverk og sikring for både biler og myke trafikanter er imidlertid blant de elementene som skal vurderes når vi nå ser på hele brokonstruksjonen. Vi vil etter planen motta rapport fra innleid konsulent tidlig på nyåret. Rapporten vil gi oss et godt beslutningsgrunnlag med hensyn til hvilke tiltak som må gjennomføres for å ivareta trafikksikkerheten for alle trafikanter framover.

Enn så lenge ber vi folk om å være forsiktige og ta hensyn til medtrafikanter, både med og uten bil, ved bruk av alle typer vei.