Satt spor
Arbeidet vi har gjort gjennom Erasmus+ har allerede satt spor i barnehagene våre. Vi har blitt mer bevisste på hvordan det fysiske miljøet kan tilrettelegges, og vi ser nye muligheter for å bruke alternativ og supplerende kommunikasjon, ASK, og andre kommunikasjonshjelpemidler. Samtidig fortsetter vi å stille oss spørsmål og utfordre oss selv for å bli bedre på inkludering og læringsmiljø.
Erasmus+ gir læring lokalt
Gjennom Erasmus+-prosjektet, har medarbeidere i oppvekstsektoren fått mulighet til å besøke barnehager og skoler i flere europeiske land. Vi har gjennom skyggepraksis fått erfaringer og kunnskap om hvordan andre jobber med samme tema. Det har gitt oss nye perspektiver og konkrete ideer som vi har tatt med oss tilbake til Kristiansundsbarnehagene.
Vi har frem til nå samarbeidet med Sverige, Finland, Danmark, Polen, Østerrike, Spania og Belgia.
Velkommen til oss og vår skole her i Polen.Lærdom fra andre praksiser
Et gjennomgående fellestrekk i de barnehagene vi besøkte, var hvordan det fysiske miljøet var tilrettelagt for barna. Møbler og materiell var plassert i barnas høyde og var lett tilgjengelig. Vi har også sett at det noen plasser var stasjonsbaserte leker, delt inn i soner. Her var det opplagt hva barna skulle gjøre og leke, med mange fine og innbydende lekesoner.
I Norge har vi større fokus på frilek og rollelek, og hvilken betydning det har for barnas utvikling. Dette har vi både større fokus og større muligheter til i norske barnehager.
Vi så også at bruk av symboler og alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) var en naturlig del av hverdagen i flere av barnehagene. Dette var inspirerende, og vi har begynt å jobbe med hvordan vi kan ta i bruk denne metoden i våre egne barnehager, spesielt for å støtte barn som har utfordringer med språk eller kommunikasjon.
Refleksjoner underveis
Erasmus+-besøkene har også gitt oss nye spørsmål å utforske. Vi har reflektert over hvordan vi best kan ivareta barn som har store behov for skjerming gjennom dagen, og drøftet inkluderingsperspektivet sett i sammenheng med dette.
Et annet interessant aspekt var hvordan rammebetingelsene påvirker pedagogikken. I noen barnehager hadde de mulighet til å dele opp barnegrupper, mens dette ikke var mulig i andre. Vi så også en tilnærming til barnehagehverdagen som var mer disiplinert enn det vi er vant til her i Norge, men som samtidig ga oss nye perspektiver. Her spiller både det kulturelle inn, samt hvilket barnesyn vi har.
Mer enn faglig utbytte
Besøkene har ikke handlet kun om pedagogikk. Vi har opplevd å bli godt mottatt og inkludert i de miljøene vi har besøkt. Vi har også fått lære om lokal kultur og historie gjennom guidede turer til museer og gallerier. Dette har gitt oss en bedre forståelse av landene vi besøkte, og bidratt til å styrke samarbeidet og kontaktene vi har fått gjennom Erasmus+.
Refleksjon over egen praksis
Gjennom å få kunnskap om andres praksis, har vi også reflektert mye rundt egen praksis. Vi har tatt imot Erasmus+ deltakere fra flere land, og disse besøkene bidrar også til læring og utvikling hos oss i Kristiansund. Det er berikende å ha besøk, da vi får reflektert over egen praksis og hvordan vi fremstår.
Dette er en prosess som ikke er avsluttet, men som hele tiden utvikler seg i takt med det vi lærer – både hjemme og ute i verden.
Bilde fra Østerrike og et av bibliotekene i den ene barnehagen der