Statsministerbesøk og grunnsteinsnedleggelse

I begynnelsen av februar kom statsminister Jonas Gahr Støre på besøk, til Kristiansund, i forbindelse med at grunnsteinen til Campus Kristiansund skulle legges ned.

Det var Devoldholmen utvikling As ved daglig leder Kristin H. Lund i samarbeid med Campus Kristiansund som inviterte til grunnsteinsnedleggelse sammen med utbyggere, samarbeidspartnere, politikere, kommende leietakere og den oppvoksende slekt representert ved barna fra Allanengen barneskole.

barn voksne plater somer malt utendørs - Klikk for stort bildeStatsminister Jonas Gahr Støre la ned grunnsteinen til Campus Kristiansund sammen med elever fra Allanengens skole. Her er de samlet sammen med ordfører Kjell Neergaard og fylkesordfører Line Hatmosø Hoem rett etter at selve grunnsteinsseremonien er ferdig. Ingunn Strand

Campus Kristiansund

Allerede i 2017 startet arbeidet med Campus Kristiansund. Første byggetrinn er allerede fylt opp. Her skal lokalt næringsliv, offentlig sektor, forskningsmiljø og undervisningstilbud inn fra fjerde kvartal 2024 når første byggetrinn skal ferdigstilles. Her skal det skapes et felles kunnskapsmiljø med høy grad av tverrfaglighet. Bygget skal være en arena for utdanning, innovasjon, forskning og utvikling.

Utbygger

Det er eiendomsselskapet Devoldholmen Utvikling AS, som er eier og byggherre for Campus Kristiansund. Det er Betonmast Røsand som er hovedentreprenør, de har valgt mange lokale underentreprenører.

daglig leder for Devoldholmen Utvikling, Kristin Haug Lund på scenen i Kulturfabrikken - Klikk for stort bildeDaglig leder for Devoldholmen Utvikling, Kristin Haug Lund, åpnet arrangementet i Kulturfabrikken Ingunn Strand

Leietakere

Høgskolen i Molde er en av leietakerne og de skal ha mer enn 3000 kvadratmeter på Campus Kristiansund til undervisning, kontorer, bibliotek og studentarealer. Andre aktører som skal inn i nye lokaler er AquaShip, NEAS, Vindel og Møre og Romsdal fylkeskommune.

Fremtidsrettet bygg

Campus Kristiansund er et fremtidsrettet bygg, daglig leder for Devoldholmen Utvikling, Kristin Haug Lund, påpekte i sin tale under grunnsteinsnedleggelsen, at eierne bak prosjektet «er svært opptatt av å bidra til at eiendomsbransjen blir grønnere. Og det var derfor både viktig og en selvfølge for oss å legge til grunn svært ambisiøse bærekraftsmål for Campus Kristiansund».

massivtrekonstruksjoner byggeplass - Klikk for stort bildeMassivtreelementene som Campus Kristiansund bygges av begynner å komme på plass. Ingunn Strand

Bygget skal reises i massivtre, og blir det mest bærekraftige bygget i regionen. Ifølge Haug Lund blir det et bygg med «høy miljøstandard, energi fra sjøen, solcelleanlegg og bærekonstruksjoner i norsk massivtre». For en mest mulig energioptimal drift installeres de tekniske anleggene etter LowTech-ventilasjonsprinsipp og med sjøbaserte varmepunkter. Campus Kristiansund blir i energiklasse A, og det første bygget i Møre og Romsdal som sertifiseres i tråd med standarden BREEAM Nor Excellent.

Kilde: Hjemmesiden til Banenor

Statsminister Jonas Gahr Støre la ned grunnsteinen sammen med elever fra Allanengen barneskole

Devoldholmen utvikling As ved daglig leder Kristin H. Lund i samarbeid med Campus Kristiansund inviterte til markering i Kulturfabrikken samt grunnsteinsnedleggelse på tomten der Campus Kristiansund er i ferd med å reise seg 7.februar 2023.

På programmet sto informasjon om hvem som er leietakere i første byggetrinn, hva som er planen for byggetrinn 2, gode taler, legge ned grunnstein sammen med elever fra Allanengen skole og inviterte sammen med uformell dialog.

Inspirasjon på miljøfronten

I sin tale trakk statsminister Støre frem fokuset som er på å bygge et bygg som skal være til inspirasjon for hele landet når det gjelder å bygge på en miljøvennlig måte. Støre nevnte også jobben som ordfører Kjell Neergaard har gjort ved å holde statsministeren oppdatert på prosessen med byggingen av Campus.

Betydelig samarbeid

Ordfører Kjell Neergaard trakk frem det gode samarbeidet som har vært for å få gjennomført prosjektet Campus Kristiansund på alle nivå.

Strategisk grep

Fylkesordfører Line Hatmosø Hoem sa at byggingen av Campus Kristiansund er det viktigste strategiske grepet som som har blitt tatt for å sikre attraktive arbeidsplasser i regionen. Og om kort tid vil det myldre av studenter i byen som vil sette sitt preg på samfunnsutviklingen både på kort og lang sikt.