Tenning av julegrana

Sist lørdag ble julegrana på Piren i Kristiansund tent. Ordfører Kjell Neergaard sto for tale og tenning av grana, Målfrid Kvalvik fra Frei hadde donert grana og Gamle Kripos sto for tog og organisering.

Gave til byens befolkning

Årets juletre er fra Kvalvika på Frei og gitt av Målfrid Kvalvik (92). Treet var veldig lite den gangen for omtrent 30 år siden da hun fant det på en tyttebærtur ovenfor Ørnvika og plantet det på plena utenfor huset. Hun skylder litt på hukommelsen da hun ikke helt kan erindre den nøyaktige plassen hun fant det, men hun tok godt vare på det mens det vokste seg stort på østsiden av huset i Kvalvikveien.

Familien har i de siste årene nevnt for henne at treet snart måtte felles før det eventuelt blåser ned og skader huset. Fram til nå nylig har hun vært negativ til dette. Når hun nå fikk muligheten til å gi treet til kommunen, syntes hun dette var en god ide. Det at bygartneren sa at treet var veldig fint med perfekt størrelse var også fint å høre.

Giveren av årets julegran

Målfrid er født Rangøynes (tante til ordføreren på Averøya) og er vokst opp ute på Rangøyneset. Hun ble tidlig sammen med sin mann, Edvin Kvalvik (1927-2010) og de bygde på huset som hennes svigerforeldre hadde i Kvalvika.

Hun har tidligere jobbet i mange år hos «Televerket» hvor hun manuelt koblet sammen telefonsamtaler ved sentralen på Frei. Hun er likevel mest kjent for å ha jobbet ved Felleskjøpet i Kristiansund hvor hun jobbet til hun gikk av som pensjonist ikke så lenge etter at juletreet ble plantet. Hun var også engasjert i nærmiljøet og i politikken. Mannen Edvin var ordfører på Frei på begynnelsen 70-tallet.

Nå bor hun alene i huset, men er omgitt av mye familie og gode venner og hun snakker med mange av dem hver dag i telefonen. I tillegg er hun tre dager i uken på dagtilbud ved Rokilde. Hun kan ikke få sagt nok gode ord om hvor mye hun trives med dette.

- Jeg håper at treet gleder mange like mye som det har gledet meg gjennom disse årene smiler Målfrid Kvalvik når hun står sammen med ordføreren på Piren.

Nissetog

Mange hadde tatt turen til Piren for å se julegrana bli tent i år også. Nissetoget som ble organisert av Gamle Kripos var i år lang og fullt av små og store nisser.

dame telefon utendørs - Klikk for stort bilde
mann rullestol utendørs - Klikk for stort bilde