Tilskudd til inkludering av barn og unge 2022

Tidligere Nasjonal tilskuddsordning for inkludering av barn og unge, Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn og Støtte til oppfølgings- og losfunksjoner for ungdom.

Illustrasjonsfoto - Klikk for stort bildeIllustrasjonsfoto Ingunn Strand

Om tilskuddsordningen

• Beløp: Tilgjengelige midler 2023: 225 mill. kroner.
  • Søknadsfrist: 18.november

Les mer om ordningen på Bufdir sine sider: Tilskudd til inkludering av barn og unge (bufdir.no)

Mål og målgruppe for ordningen

Målet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Tilskuddsordningen skal bidra til utvikling av åpne møteplasser, deltakelse på ferie- og fritidsaktiviteter og fullføring av utdanningsløp.

Med samfunnsdeltakelse menes tilknytning til fritidsaktiviteter, kulturliv, utdanning, organisasjonsliv og arbeidsliv, samt demokratisk deltakelse.

Målgruppen er barn og unge i alderen fra 0 til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap.

Aktivitetstypene «los/ungdomslos» og «åpne møteplasser» har en mer begrenset målgruppe: Målgruppen for disse to aktivitetstypene er barn og unge mellom 10 og 24 år.

Utenforskap handler om å stå utenfor ulike arenaer eller fellesskap i samfunnet.  Risikofaktorer for utenforskap kan være:

• Å vokse opp i familier med lavinntekt
  • Manglende sosialt nettverk
  • Manglende tilknytning til skole/arbeid
  • Manglende deltakelse i fritidsaktiviteter

Risikofaktorer kan være overlappende eller forsterke hverandre.

Hvem kan søke?

• Offentlige instanser, frivillige organisasjoner og private aktører kan søke om tilskudd fra denne ordningen.
  • Enkeltpersonforetak eller privatpersoner kan ikke søke.
  • Det er kun kommuner og fylkeskommuner som kan søke om tilskudd til å ansette personer som skal følge opp ungdom i utdanningsløp, såkalte "loser/ungdomsloser".
  • Det er kun kommuner som kan søke om tilskudd til prosjekter som skal føre til økt koordinering og samarbeid mellom aktørene som bidrar i arbeidet med målgruppen.
  • En frivillig organisasjon er en organisasjon som er registrert i Frivillighetsregisteret.
  • Virksomheten som søker om tilskudd, må være registrert i Enhetsregisteret.
  • En privat aktør er en virksomhet som er registrert i Enhetsregisteret, men som ikke er en frivillig organisasjon eller offentlig virksomhet.

Informasjon til alle søkere

Her finner dere årets utlysning på Bufdir sine sider. Vi anbefaler at alle som vil søke leser utlysningen og veilederen nøye. Dere søker om tilskudd gjennom Bufdir sin søknadsportal.

• Søknadsskjemaene finner dere i søknadsportalen.

Om knutepunktfunksjonen for ordningen

Kommuner som får midler gjennom tilskuddsordningen skal ha en knutepunktfunksjon som koordinerer det frivillige og offentlige arbeidet i kommunen rettet mot målgruppen. Denne funksjonen skal være et kontaktpunkt i kommunen for aktører som jobber med inkludering av barn i målgruppen. Det skal ha oversikt over lokale forhold knyttet til målgruppen for tilskuddsordningen og relevante tilbud fra kommunen, frivilligheten og andre aktører.

I Kristiansund kommune er rolle underlagt kulturenheten i 2022, og hovedkontaktpersonen er Mattis Himo. For spørsmål om tilskudsordningen og søknadsprosessen kan du kontakte han på e-post mattis.himo@kristiansund.kommune.no eller på telefon 71573947