Velkommen til besøket fra Spania

I går søndag 28.januar 2024 ankom en gruppe pedagoger fra Pamplona i Spania til Kristiansund på skyggepraksis. Løpet av de neste fem dagene skal de være med å se hvordan det norske skolesystemet fungerer.

Fin start på oppholdet

I dag startet selve skyggepraksisuken med et informasjonsmøte i Bystyresalen. Kommunalsjef Olaug Haugen åpnet dagen med å snakke litt om kulturen og naturen til Kristiansund og hun avsluttet med å fortelle om at hun hadde gått pilgrimstur i regionen der det spanske besøket kommer fra. Hun fortalte også om at det er mulig med pilgrimstur her i regionen.

Videre fortalte Erasmus+ koordinator /enhetsleder Elin Mari Strømsholm om våre erfaringer fra skyggepraksis til andre land og hva det har medført av endringer i oppvekstsektoren i Kristiansund. Det ble informeret om barnehagene og skolene i Kristiansund v/ Cecilie Røkkum Syltebø, leder ved Heinsa barnehage og Gerd Inger Endreseth, rektor ved Innlandet Barneskole. Knut Einar Olsen rektor ved Dale barneskole hadde tatt med seg tre elever som presenterte hvordan det norske skolesystemet fungerte. De tre elevene fra Dale barneskole var:  Henny, Aksel og Håkon.

En gruppe mennesker sitter og hører på en presentasjon i Bystyrerommet.  - Klikk for stort bildeBesøket får en introduksjon av skolesystemet. Tora Andersen Gravem