PPT ønsker å minne på to viktige paragrafer i Opplæringsloven, som påpeker momenter knyttet til tidlig innsats på 1.-4.trinn og tilrettelegging innen det ordinære opplæringstilbudet:
Opplæringsloven § 1-4: Tidlig innsats på 1. – 4- trinn:
«På 1. til 4. årstrinn skal skolen sørge for at elever som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning, raskt får egen intensiv opplæring slik at forventet progresjon blir nådd. Om hensyn til elevens sitt beste taler for det, kan den intensive opplæring i en kort periode gis som eneundervisning.»
Opplæringslovens § 5-4: Nærmere om saksbehandlingen i forbindelse med vedtak om spesialundervisning:
«Eleven eller foreldrene til eleven kan kreve at skolen gjør de undersøkelser som er nødvendige for å finne ut om eleven trenger spesialundervisning, og eventuelt hvilken opplæring eleven trenger. Undervisningspersonalet skal vurdere om en elev trenger spesialundervisning, og melde fra til rektor når slike behov er til stede. Skolen skal ha vurdert og eventuelt prøvd ut tiltak innenfor det ordinære opplæringstilbudet med sikte på å gi eleven tilfredsstillende utbytte før det blir gjort sakkyndig vurdering.»
Mer om dette kan man lese om i Udir sin veileder:
1. Tilpasset opplæring (udir.no)