Skoleutvikling / satsningsområder:
Visjon:
Skolens visjon, «trivsel, kunnskap og mangfold i sentrum» , gjennomsyrer vårt arbeid på alle nivå. Vår visjon er gjeldende for elever, foresatte og ansatte, og er en rød tråd som viser skolens retning og innhold.
Skolemiljø:
Et trygt og godt skolemiljø er alltid øverst på vår agenda, og det jobbes kontinuerlig med at det skal være så godt som mulig. Det innebærer at vi jobber forebyggende for å redusere antall barn som ikke trives ved skolen, og det innebærer hvordan vi som skole håndterer at barn ikke opplever skolen som en trygg og god arena.
Vårt elevhelseteam og trivselsteam, er gode eksempler på hvordan vi jobber forebyggende rundt elevhelse og læringsmiljø. Vi ønsker så tidlig som mulig å jobbe bredt og forebyggende for alle elever.
Forventninger til adferd og språkbruk:
Elevene skal være klare over at vi ved skolen har tydelige forventninger til atferd, og konsekvenser ved å bryte reglene. Vi har også tidligere informert barn og foresatte om at vi ikke aksepterer trakasserende språkbruk, bruk av vold og trusler, eller at elever ikke responderer adekvat på beskjeder gitt av voksne. Dersom slike episoder oppstår, vil foresatte alltid bli informert. Skolen håndterer episodene etter våre rutiner med tilsnakk eller andre sanksjoner basert på alvorlighetsgrad. Samtidig er det hjemmet som har hovedansvar for oppdragelsen av barna, og vi mener det er viktig at foresatte blir informert om egne barns atferd på skolen, slik at hjemmet vet hva de kan jobbe videre med.
Miljøveilederteam:
Vi har fem miljøveiledere med ulik fagbakgrunn ved skolen. Det er et økende behov for flere yrkesgrupper inn i skolen, og har gjort viktige grep for å få til dette. Miljøveilederne jobber på alle trinn, og på SFO, og skal blant mye annet være med å bidra til et trygt og godt skolemiljø.
Varierte opplæringsarena:
Vi opplever at mange elever lærer godt gjennom varierte opplæringsarenaer. Alle klasser vil i år ha faste tider med uteskole. Vi har et flott nærområde som kan benyttes som læringsarena, og vi erfarer at flere elever kjenner på mestring og trivsel gjennom mer praktisk undervisning.
Skole – hjem- samarbeid
Samarbeid mellom skole og hjem er svært viktig for å opprettholde et godt læringsmiljø ved skolen. Forskning viser at på de skolene hvor det er godt samarbeid mellom skole og hjem, og hvor foresatte engasjerer seg for at alle i klassen skal ha det bra, har et godt skolemiljø.
Ved at skole og hjem støtter hverandre, fremsnakker hverandre og har en god og tillitsfull dialog, oppnår man mye.
Både vi, og skoler nasjonalt, merker et større fokus fra foresatte på egne barn og deres behov og rettigheter. Skolen ønsker å snu dette fokuset til at det skal gjelde alle barn. Alle barn i klassen og på skolen, profiterer på at foresatte engasjerer seg positivt i hele elevgruppa, ved å stille opp på arrangementer, ved å ta initiativ til klassearrangementer eller til å stille opp når andre tar initiativ.
Alle foresatte har en viktig rolle i det å gjøre skolehverdagen til sitt og andres barn så god som mulig. Still opp på alle foreldremøter, vis interesse for lekser, og ha rutiner for å sjekke at de er gjort. Still gode spørsmål og fremsnakk skolen. Husk at det foresatte setter søkelys på, vil barna oppfatte som viktig.
Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) er et lovbestemt utvalg som skal bidra til et godt skolemiljø for alle. Et aktivt, kreativt og samarbeidsvillig FAU er svært viktig for en skole. Skolens ledelse ønsker et tett og godt samarbeid til det beste for elevene, og det er vi sikre på at FAU også ønsker. Sammen skal vi gjøre skolen enda bedre!
Ny opplæringslov og nye skoleregler
Fra og med 01.08.2024, gjelder ny opplæringslov i Norge. Den har stor betydning for oss som jobber i skolen. Med ny opplæringslov kom også nye skoleregler og nye rutiner for elevpermisjoner.
Det er verdt å merke seg at muligheten for å få innvilget permisjon fra grunnskoleopplæringa er strammet inn, blant annet ved at det skal vektige grunner til at elever får fri fra undervisning i 4-10 dager. Normal ferietur anses ikke som vektig grunn. Les hele forskriften her: Forskrift om permisjon i Kristiansund kommune.
I de nye forskriftene om skoleregler, kan man merke seg at alle elever som har med seg mobiltelefon eller smartklokke til skolen, må levere den til en ansatt ved skolens start, og vil få den tilbake ved skolens slutt, eller når eleven slutter på SFO.
Les hele forskriften her: Forskrift om skoleregler i Kristiansund kommune.
På vegne av alle ansatte ved skolen, vil jeg si at vi gleder oss til å ta fatt på nye prosjekter og et nytt og givende skoleår. Med dere foresatte på laget, greier vi å skape god læring, og et trygt og godt skolemiljø til det beste for elevene våre.
På vegne av alle ansatte ved Allanengen skole, Elin L. Lyngstad, rektor
