KIKI MR

Vi i Kristiansund kommune introduserer en ny ressurs som vil utvikle mulighetene i læringen, for elevene våre. En kunstig intelligensbasert språkmodell kalt KIKI MR. Denne teknologien er designet for å være en støttende assistent og tilgjengeligheten styres etter skolenes premisser hele døgnet.

Språkmodellen er utviklet av Avdeling for utvikling og digital innovasjon i Kristiansund kommune i samarbeid med Digi Møre og Romsdal – Fagnettverk oppvekst.

Atlanten ungdomsskole har hatt flere fagsamlinger for ansatte i bruk av KI i skolen. Ved rett bruk, kan KI være et kraftig verktøy i læringssammenheng. Vi ønsker å gi rom for at elevene kan reflektere over bruken av KI-verktøy i læringsprosessen, gi dem mulighet til å utvikle forståelse for mer og mindre hensiktsmessig bruk i læringen. Slike refleksjoner kan hjelpe elevene til å gjøre gode valg knyttet til bruk av KI-verktøy i fremtiden.

Bruken av KI ved Atlanten ungdomsskole vil fortsatt bare være en del av alle andre analoge og digitale prosesser som vi bruker i opplæringen av våre ungdommer.

Hvorfor tar vi i bruk denne teknologien hos oss?

Tilpasset opplæring: Språkmodellen tilpasser sine svar etter hver enkelt elev sine behov, noe som fremmer en mer personlig og effektiv læring.

Kompetanse: Ved å bruke denne modellen, får elever og lærere verdifull erfaring med ny teknologi, noe som er essensielt i et stadig mer digitalisert samfunn.

Tilgjengelighet: Språkmodellen skal være tilgjengelig for elevene, slik at de vil få mulighet for hjelp når de trenger det, uavhengig av tid og sted.

Sikkerhet og retningslinjer

Tiltak for å ivareta personvernet er implementert i løsningen. Les mer: Personvern og digitalisering

Kommunen har implementert retningslinjer for å sikre at bruken av denne teknologien er trygg og ansvarlig.

Elever og lærere oppfordres til å ikke dele personlige eller sensitive opplysninger.

Skolen har hatt fagsamlinger om kunstig intelligens.

Informasjonsplakater er satt opp for å informere om riktig bruk på skolen.

Utfordringer og ansvar

Vurdering: Vi er bevisste på utfordringene knyttet til vurdering av arbeid som kan være assistert av kunstig intelligens.

Lese- og skriveferdigheter: Bruken av kunstig intelligens utfordrer tradisjonelle oppfatninger av disse ferdighetene, og vi vil jobbe for å integrere teknologien på en måte som støtter elevers utvikling.

Viser til udir sine råd om kunstig intelligens i skolen: Råd om kunstig intelligens i skolen

 Atlanten ungdomsskole ser fram til å bruke KIKI MR som et verktøy i elevenes læring. Dette er bruk av KI, som er tilrettelagt for skolen og elevenes læring. Hovedmålet er alltid å utvikle elevenes kildekritikk og kritiske tenkning i møte med ny teknologi.

 Med vennlig hilsen

Rektor Bjørn Sørli

Atlanten ungdomsskole