Søknadskjema
Søknad for kommunal bolig (PDF, 233 kB)
- Skriv ut skjema, skriv under og lever skjemaet til Kristiansund servicekontor.
- Det er den som søker bolig, eventuelt pårørende og personer med fullmakt, som skal underskrive søknaden.
Når du underskriver samtykker du til at Kristiansund kommune
- Behandler og innhenter personopplysninger elektronisk og formidler opplysninger til de ansatte som deltar i saksbehandlingen og tjenesteytingen.
- Innhenter nødvendige opplysninger fra din fastlege, andre enheter i kommunen eller andre offentlige instanser.
- Innhenter inntektsopplysninger fra skatte-/likningsmyndighetene for de tjenester det kan kreves egenbetaling
- Samtykke kan begrenses/ trekkes tilbake.
Søknadsfrist
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandler vi fortløpende.
Bolig som kommunen disponerer for helse- og omsorgsformål, herunder
omsorgsbolig
Lovgrunnlag
• Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (helse- og omsorgstjenesteloven) §§ 3-1, 3-2 og 3-2 a.
• Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 e.
• Boligsosial lov § 8 og § 9.
• Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester.
• Husleieloven § 11-1.
• Kommunale forskrifter og retningslinjer for tildeling av bolig.
Definisjon
Omsorgsbolig er en fellesbetegnelse på boliger tilrettelagt for helse- og omsorgstjenester utenfor
institusjon. Boligen er tilpasset orienterings- og bevegelseshemmede og fysisk tilrettelagt slik at
beboer med omfattende behov for tjenester skal kunne motta heldøgns helse- og omsorgstjenester.
Boligen er utformet som en selvstendig bolig eller som en enhet i fellesskapsbolig med fellesareal.
Med bofellesskap forstås en gruppe omsorgsboliger der privatenheten er delvis selvstendig med
kjøkken/tekjøkken, stue, soverom og bad. Disse ligger i tilknytning til fellesareal med kjøkken og stue.
Det er i fellesarealene de fleste aktivitetene foregår, blant annet felles måltider.
Et bokollektiv er en gruppe omsorgsboliger med begrensede private arealer. Alle arealer utenom
privat stue/soverom og bad er felles for alle beboerne. Aktivitetene foregår i fellesarealene, ev. også
felles måltider.
Samlokaliserte boliger er en fellesbetegnelse på selvstendige boliger som er integrert «under samme
tak» med egen personalbase. Det er tilgjengelig personale som kan kontaktes ved behov. Beboerne
har egen husholdning.
For alle boformer gjelder:
• Ut fra behov kan det søkes om kommunale helse- og omsorgstjenester
• Tilstedeværelse av personell kan variere fra noen timer per døgn til heldøgns bemanning.
Dette avhenger av beboere og bistandsbehov
Formål
Boformen skal bidra til trygghet, mestring og fellesskap for beboeren, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 1-1 og § 3-1 tredje ledd.
Hva som forventes av søker
• Følge inngått husleieavtale, jf. husleieloven § 11-1.
• Være mottaker av, eller kunne få tildelt, nødvendige helse- og omsorgstjenester etter individuell
vurdering, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 e.
Kriterier for tildeling:
Dersom tjenesten er aktuell:
Tildeling skjer etter en individuell helse- og omsorgsfaglig vurdering, jf. helse- og omsorgstjenesteloven §3-2 a. Søker må:
• Ha folkeregistrert adresse i kommunen.
• Ha behov for en bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester, jf. pasient- og
brukerrettighetsloven § 2-1 e.
• Ha en langvarig og vedvarende funksjonssvikt som medfører behov for omfattende helse- og
omsorgstjenester.
• Ha et bistandsbehov som tilsier at bofellesskap, bokollektiv eller samlokalisert bolig med
bemanning er nødvendig for å sikre forsvarlige tjenester.
• Ikke kunne ivaretas i nåværende bolig, selv med tilrettelegging og tjenester i hjemmet, jf.
boligsosial lov § 8.
Opphør av botilbud
Botilbudet kan ikke opprettholdes dersom:
• Beboers behov for helse- og omsorgstjenester utvikler seg slik at forsvarlig oppfølging ikke lenger
kan gis i boligen, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1.
• Beboeren ikke lenger har behov for heldøgns tjenester eller tilrettelagt bolig, jf. pasient- og
brukerrettighetsloven § 2-1 e.
Hva som kan forventes av kommunen
• Helse- og omsorgstjenester tildeles ut fra individuell vurdering
• Tjenestene ytes av tilstedeværende personell og/ eller personel fra den ordinære
hjemmetjenesten
• Tilstedeværende personellet skal følge opp funksjonsendringer
Andre opplysninger
• Ved behov for legetjenester, skal beboer benytte egen fastlege, jf. fastlegeforskriften.
• Det inngår ikke vaktmestertjenester i den enkelte bolig.
• Beboeren har ansvar for egen husholdning og personlige innkjøp, om ikke andre avtaler gjelder
som foreksempel mat abonnement.
Betaling for tjenesten
• Beboer inngår husleiekontrakt med kommunens eiendomsavdeling eller annen utleier
kommunen har avtale med, jf. husleieloven § 11-1.
• Det betales husleie samt egenandel for eventuelle helse- og omsorgstjenester i henhold til
forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester.
• Medisiner, apotekvarer og øvrige personlige utgifter dekkes av den enkelte.
• I enkelte boliger med bemanning kan det påløpe ekstra kostnader for fellestjenester, i tråd med
kommunens betalingssatser og vedtatte gebyrregulativer.
Hva skjer videre?
Seksjon forvaltning behandler søknader om helse- og omsorgstjenester.
Saksbehandler tar kontakt med søker for avtale om vurderingsmøte, for å kartlegge din nåværende helsetilstand og funksjonsevne.
Søknaden på Seksjon forvaltning og du får tilsendt svar på søknad.
Dersom vi innvilger din søknad, blir du satt på venteliste. Du må påregne ventetid. Tildeling av bolig skjer etter faglig vurdering og du kan ikke selv velge boliganlegg.
Tilbakemelding på kvalitet
Dersom du ønsker å gi tilbakemelding på den tjenesten du mottar, skal du henvende deg direkte til tjenestestedet.